Jump to content

Bastbukk


Shankly

Recommended Posts

Her om dagen fikk jeg skutt en bukk med bast. Jeg hadde observert den 2 ganger tidligere, første gang for ca 10dgr siden. Jeg har stort sett oversikt over hva som befinner seg av dyr på terrenget mitt, er jevnt og trutt ute å kikker..

etter å ha grublet litt over det(kunne skutt den de andre gangene jeg så den)så bestemte jeg meg for å ta den hvis muligheten dukket opp igjen...

Ble "jeg vet hva jeg har nå, men ikke hva jeg har 10.aug 2009" :wink:

 

Jeg har tidligere sett bastebukker på 5-10 cm i slutten av des her på sør-vestlandet, men disse var 21.5cm & 22.5cm lange..!!! Synes dette var veldig langt til å være i begynnelsen av des...!?!

Gevira var knallharde nede ved rosekransene og perlingene hvertfall til midten av gevirstengene kjentes harde ut... Siste

6-7cm var fra litt myk til veldig myk, dette er jo ytterst på gevirstengene og taggene(er en gaffelbukk uten antydninger til at det skulle bli 5-6 tagger)

 

Det jeg lurer på er om noen her inne vet hvor mye et rådyrgevir vokser i døgnet. Fant kun om rein, hjort og dåhjort på nettet :( Ja, vet det er flere faktorer som spiller inn, som vær, vind, konkurranse, mattillgang(her er det jo vekstsesong 362 døgn i året :lol: )

Kvalifisert gjettning for når denne bukken felte sine gevir mottas med takk(kjekt å se hva andre tipper)Er det noe her som vet noenlunde eksakt så er det helt topp :P

 

Bildene er tatt med mobiltlf, så kvaliteten er ikke helt topp

 

normal_01122008208.jpg

normal_01122008209.jpg

normal_01122008210.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fin bukk ja,men neppe noen medaljekandidat med den lengden på gevira. Når den nedre halvdelen har blitt hard vokser de ikk noe særlig lenger. Husk de ser mye kraftigere ut med basten på enn uten. Har blitt lurt av det noen ganger som jeg har fulgt med bukkene i løpet av vinteren/våren. Tipper dette er en som har felt geviret allerede i siste halvdel av september.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hadde skutt denne på mitt terreng og dette er horn som holder på å vokse ut igjen. så hadde jeg begynt å grine. garantert medalje

 

Den var i vekst ja, lite voksing i frysen :wink: Det kan godt være du hadde begynt å grine :lol::wink: men dette var gjennomtenkt, jeg hadde og tatt i betraktning at de kunne utviklet seg en god del til...

Nå er jeg så heldig at jeg har skutt flerne bukker innenfor alle medaljesjangerene, men aldri en bastbukk av størrelse. Det var en av faktorene som spilte inn i valget om å ta den ut.

Utfra slik den ser ut nå, tipper jeg den ville blitt rundt 27cm. Derimot er i tykkelsen noe å skryte av, så tviler på den ville blitt medalje, men det vet jeg ikke og vil aldri få vite heller :lol:

Har en som jeg felte i 2004 som er 28 og 28.5cm lang, men ikke noe tykkelse på, tipper den hadde blitt omtrent slik. Den var 4p fra bronse...

 

Uansett om det hadde blitt medalje august 09 eller ikke. Jeg angrer ikke på valget i det hele tatt, men i kjølvannet av fellingen kunne det vært kjekt å vite hvor mye et rådyrgevir vokser i døgnet i det jeg vil si er gode vekstforhold...

Noen som vet???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...