Jump to content

Dagens gode gjerning


jaktlykke

Recommended Posts

I dag tidlig på vei til jobb møtte jeg på en liten og forkommen strihårsdachs. Alldeles alene gikk den langs den smale veien og jeg holdt nesten på å kjøre på ham. Så jeg stoppa og ropte på ham - det var ingen eier i nærheten og her er det både smalt og traffikert så tidlig om morgenen.

 

Det er farlig å vandre gatelangs for sånne småtasser så jeg bestemte meg for å lokke ham til meg og se etter om han hadde noe telefonnr på halsbåndet sitt. Jeg hadde ikke samvittighet til å bare kjøre i vei og overlate ham til skjebnen (skolebussen f.eks). Da jeg ropte på ham så ble han stående og vente på meg - han var tydeligvis ikke i form nei. Tok sjansen på å løfte ham opp og bar han inn i bilen der jeg begynte å leite etter navn og nr. Da ser jeg jo at her har det skjedd saker og ting. Blod og skrubbsår oppå hodet og under øyet og det rant blod ut rumpa. Han har nok fått seg en solid smell fra en bil og da er det jo helt uaktuelt å la ham bli igjen der. Så bustebarten får fint bli med på jobb og underveis blir han meldt inn til både politet, lensmann i bygda og NRK Hordaland med håp om at en fortvila eier hører på og sakner bisken sin.

 

Samtidig snakker jeg med veterinæren og avtaler å kjøre ham dit. Skitt samma at jeg er kun på 6 dagen på ny jobb da jeg "skulker" unna en times tid for å være den barmhjertige samaritan :oops: (Jobben min heter jo ResQ, så da passa det vel fint at jeg var på et "rescue"-oppdrag :roll: ).

 

I alle fall. Bikkja ble avlevert veterinær som fant skade på bekkenet og hofta men heldigvis ingen brudd. Ultralyd viste heller ingen tegn på innvendige skader. Masse TLC og smertestillende vil nok få krabaten på beina igjen og da jeg ringte til veterinæren utpå ettermiddagen så var hund og eier gjenforent :P

 

Av en eller annen grunn er jeg utrolig happy for at jeg stoppa og gjorde noe i stedet for å bare tenke "jaja, ikke mitt problem".

Link to comment
Share on other sites

Fikk nettopp takketelefon fra eieren. Hunden (8 år gammel) hadde fått hofta halvveis ut av ledd og blødde ut øret og var temmelig stiv og støl nå. Ulykken må nettopp ha skjedd da jeg kom; maks en halvtime tidligere hadde han stukket av for å sjekke damer i området.

Å spre det på radioen var det som gjorde utslaget; 2 minutter etter innslaget så kimte det i telefonen :D

 

Jeg er bare glad for at det hele har gått bra jeg!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...