Jump to content

Se hva bikkja har dratt med hjem.


Makkieboy

Recommended Posts

Hei, som dere ser i avartaren min, så er jeg lykkelig eier av en Dachs. den jager allt, og jobber også i hi.

I morres, så oppdaget jeg et par klumper i pelsen i nakken på bikkja, og etter nærmere undersøkelse, fant jeg denne.

normal_DSCF0309_%5B1024x768%5D.jpg

 

normal_DSCF0310_%5B1024x768%5D.jpg

 

Hva er dette?? det liknet litt på en liten albino flått, og satt på samme viset (nesa borret dypt i huden).

Jeg vet at dachsen har vært innom minst 3 forskjellige hi i det siste, men er nesten 100% sikker på at disse kun var bebodd av grevling. Men likevell, kan det være skabbmidd???

 

Tur til dyregod er hvertfall obligatorisk.

Link to comment
Share on other sites

Skabbmidd er det ihvertfall ikke, med mindre den har tatt veksthormoner (skabbmidden altså). Om det er flått kan du sjekke her http://www.flattogflue.no/fakta_om_flatt.html. Ellers er det mange lus og lopper å velge mellom, men at du trenger en tur til dyrlegen for det du har tatt bilde av, tviler jeg på. Hvis du har annet ærend der kan du jo nevne det, eller om hunden får svekket allmenntilstand, da må du selvsagt ta en tur.

 

Det kan også være hundeloppe (Ctenocephalis canis), da vil hunden få kløe i større eller mindre grad. Den er svært sjelden og smitter primært fra rev. Hvis hunden din har det må du kontakte veterinær. Disse kan bli lysere når de er fulle av veske. Her finner du mer om den http://www.nhm.uio.no/zoomus/minste_hus ... loppe.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var litt vanskelig å se på bildet hva det kunne være, men flått kan være ganske lyse så jeg hadde ikke avskrevet det. Hvis du tar et bilde enda nærmere, gjerne med makro funksjon, så er det mulig å si noe sikrere. Mål også gjerne hvor lang den er.

 

Her ser du hvor forskjellige flått kan være:

 

flttzn2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bildet er tatt på supermacro, og dyret er ca 1-2 mm langt. Er relativt sikker på at det ikke er flått. Jeg bor jo på flåttkysten, og er veldig vant med dette :?

Det virker ikke som det har bein i det hele tatt, kun to klør i hode enden.

 

Tror det kan være et egg, eller en puppe/larve liknende sak, som har klypt seg fast. Har hatt lopper på en tidligere dachs, etter besøk i grevlinghi, men så aldri egg/pupper, kun en haug med gule dyr som spratt i all retninger :lol: . Disse var da ca 2-5mm lange. Rene sirkuset hele bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...