Jump to content

Problemer med tikka hagleløp på finn classic 512


Fornjótr

Recommended Posts

Jeg kjøpte nettopp en brukt finn classic med ekstra tikka hagleløp. Alt virket tight og fint i butikken, men oppdaget når jeg kom hjem at hagle løpe er vanskelig å brekke/lukke når det er patroner i kammeret. Randen til nederste patron kræsjer i veggen bak.

Har aldri opplevd dette på en o/u hagle før, og lurer derfor på om det kanskje skjer pga dårlig tilpassing? Har ikke testet med patroner i kombiløpet, men ser ut som at denne vil ha bedre klaring pga det er extractor og ikke ejector.

 

Legger ved en liten video som viser litt av problemet....man kan høre at randen skraper borti.

 

 

 

Edited by bucksnot
Link to comment
Share on other sites

Hei anbefaler deg å ta ut ekstraktorene for å se om det er disse som er "tykke" eller att de er lange i festene  eller om det er kroken som må justeres. Med god reingjøring å stållull og så noe fett på strategiske plasser så kan det ver det bedrer seg.... Har samme våpenet i hagle DNB og kombi. Allt går som smør i to forskjellige baskyler ...

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, kilden said:

Hei anbefaler deg å ta ut ekstraktorene for å se om det er disse som er "tykke" eller att de er lange i festene  eller om det er kroken som må justeres. Med god reingjøring å stållull og så noe fett på strategiske plasser så kan det ver det bedrer seg.... Har samme våpenet i hagle DNB og kombi. Allt går som smør i to forskjellige baskyler ...

Takk for svar! Skal nevne dette for forhandleren. Har dessverre bare funnet flere problemer.feks at Begge løpene går noen ganger av når jeg har kombiløpet på.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis begge løpene går antar eg att det er rifleløpet som blir utløst når du skyter hagle løpet... Mulig att det har vert en uerfaren børsemaker og filt/ justert avtrekk på rifleløpet ...  Dette er livsfarlige .... Mang en gang er det aktuelt å ønske å avfyre hagla uten att det er tilstrekkelig sikker bakgrunn for et rifleskudd....  Dette våpenet bør til en børsemaker før det tas med ut på tiltenkt bruk...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka 512 kombi med to avtrekkere, med ekstra haglepipe til.

For noen år siden var jeg til børsemaker med den for å få lettere avtrekk på den bakerste avtrekkeren, den til riflepipa. Den ble lettere, faktisk ganske god, men da jeg trakk av fremre avtrekker gikk begge løpene av. Dette oppdaget jeg heldigvis under tørrtrening hjemme med klikkpatroner. Børsemakeren fikk ordnet det raskt da jeg var tilbake hos ham. Tror han gjorde jobben mens jeg venta i butikken.

Link to comment
Share on other sites

Har glemt å nevne at jeg har enkelt avtrekk med løpsvelger på. Klarer ikke gjenskape problemet hver gang... Noen ganger funker den som den skal. Kan det være samme problemet som dere beskriver?

Har levert inn til børsemaker nå. Blir spennende å høre hva han finner ut av!

Edited by bucksnot
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hadde en gang en Finn Classic 512 med hagleløp og kombiløp. Den startet å skyte dobbelskudd. Sendte den da inn til Rolf Aaberg som byttet en liten fjær i mekanismen uten kostnad. Etter det hadde jeg aldri dobbeltskudd med den så lenge jeg hadde den. Er endel år siden Aaberg var importør, men en børsemaker bør enkelt kunne sjekke ut dette for deg. Solgt til fordel for drilling, da den som kombi var alt for tung (etter min mening)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for at du tok deg tid til å svare! Jeg endte opp med å levere den tilbake til butikken som solgte den, de kom hele tider med nye grunner til at det tok lang tid å få det fikset. Anskaffet meg en som var mindre brukt fra en privatperson i stedet. Greit å vite om den fjæren! Skal nevne det for børsemaker dersom jeg får samme problem igjen på det våpenet jeg har nå. Er forresten enig i at den er tung, men var heldigvis vant til tung hagle (versamax, 3.4kg). Er nå redd for å holde ultralight våpen, i tilfelle jeg innser hva jeg går glipp av 😁

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...