Jump to content

Kan man redde et gammelt rifleløp?


9,3x62 SL

Recommended Posts

Jeg har en original tysk Mauser m98 i kaliber 7,92x57. Får ikke verdens beste presisjon akkurat...Med åpne jernsikter på 100 meter får jeg en samling på 9-7 centimeter i diameter. Dvs. litt mer enn en snusboks.

Når jeg kikker inn i løpet, så ser det ikke så jævlig bra ut akkurat...En del riper og greier. Vet ikke hvordan gravrust inni et løp ser ut, men det kan vel muligens være det? Eller kan det rett og slett være utskutt? Disse skadene er ikke mitt verk, da jeg kun har avfyrt 150-200 skudd med våpenet, og har pusset det nøye etter bruk. Men likevel så får jeg ikke bort dette...

 

Har skutt lite med våpenet, da jeg kun har hatt det siden i sommer...Men 5-600 skudd har nok gått gjennom løpet siden jeg fikk våpenet.

 

Er det mulig for en våpensmed å rense/fikse et slikt løp? Eller er det noe man kan gjøre selv, dersom man har rett utstyr?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en original tysk Mauser m98 i kaliber 7,92x57. Får ikke verdens beste presisjon akkurat...Med åpne jernsikter på 100 meter får jeg en samling på 9-7 centimeter i diameter. Dvs. litt mer enn en snusboks.

Når jeg kikker inn i løpet, så ser det ikke så jævlig bra ut akkurat...En del riper og greier. Vet ikke hvordan gravrust inni et løp ser ut, men det kan vel muligens være det? Eller kan det rett og slett være utskutt? Disse skadene er ikke mitt verk, da jeg kun har avfyrt 150-200 skudd med våpenet, og har pusset det nøye etter bruk. Men likevel så får jeg ikke bort dette...

 

Har skutt lite med våpenet, da jeg kun har hatt det siden i sommer...

 

Er det mulig for en våpensmed å rense/fikse et slikt løp? Eller er det noe man kan gjøre selv, dersom man har rett utstyr?

får du konsekvent under10 cm samlinger på 100m med en M98K og orginale jernsikter så er du jammen god til å skyte.

i mine ører høres pipa bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Har en slik selv. Helt original.

Løpet er dårligt, og det blir ikke noe styr på samlingene. Merker god forskjell

fra den originale tyske ammunisjonen og til moderne ammunisjon også.

Den gjekk best med Norma sine Alaska kuler som har en lang og rett bæreflate

gjennom slitt eller ødelagt rifling.

 

Synes imidlertid ikke den samlingen din er så verst tatt i betraktning til

at det ikke er frittliggende pipe og at du skyter med opne sikter.

 

Tror det er vanskeligt å bedømme hvor godt en slik børse skyter før

man har på et kikkertsikte og man eventuelt har modernisert den med

ny stokk og fått pipa frittliggende.

 

Eventuelt at man setter børsa i benk og ser hvor skuddene går slik som den er.

Tror ikke du skal avskrive løpet med en gang. Det er ikke så verst samling egentlig, og den er jo bygd for et litt annet formål en superpresisjon i sin nåværende form.

 

Jeg har brukt mye børste og rustfjærner gjennom løpet, og det blir fremdelse brunt

det som kommer ut. Hva annet kan man gjøre liksom. Kan faktisk se en ring av groptæring innforbi munningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en original tysk Mauser m98 i kaliber 7,92x57. Får ikke verdens beste presisjon akkurat...Med åpne jernsikter på 100 meter får jeg en samling på 9-7 centimeter i diameter. Dvs. litt mer enn en snusboks.

Når jeg kikker inn i løpet, så ser det ikke så jævlig bra ut akkurat...En del riper og greier. Vet ikke hvordan gravrust inni et løp ser ut, men det kan vel muligens være det? Eller kan det rett og slett være utskutt? Disse skadene er ikke mitt verk, da jeg kun har avfyrt 150-200 skudd med våpenet, og har pusset det nøye etter bruk. Men likevel så får jeg ikke bort dette...

 

Har skutt lite med våpenet, da jeg kun har hatt det siden i sommer...

 

Er det mulig for en våpensmed å rense/fikse et slikt løp? Eller er det noe man kan gjøre selv, dersom man har rett utstyr?

får du konsekvent under10 cm samlinger på 100m med en M98K og orginale jernsikter så er du jammen god til å skyte.

i mine ører høres pipa bra ut.

 

Tjaaa, får vel ikke alltid samlinger under 10 centimeter. Disse 7-9 centimeter er mine beste samlinger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på skytebanen idag, og fyrte av 15 skudd med våpenet. Norma Jaktmatch 8x57JS.

 

På den beste 5-skuddserien på 90 meter, hadde jeg 4 skudd innom 7 cm.

 

Ett skudd satt 2 centimeter ut fra samlingen.

 

Tok en snusboks, la den på et hvitt ark og tegnet med tusj rundt den, klippet den ut og satt den i midten av blinken.

 

4 skudd på denne anser jeg ikke som dårlig :D

 

Med Norma Alaska fikk jeg cirka 10 cm. samling. Men tror ikke elgen bryr seg om 10 cm. hit eller dit :wink:

 

Men uansett så skal jeg teste Oryx eller Vulkan. Og kansje få på en kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...