Jump to content

Finsk spets på klauvilt


dime

Recommended Posts

Hei, har fundert litt på en finne som en ny kombinasjon hund, hører mange som har gode erfaringer på bruk til både skogsfugl og hjort. Er det noen som har erfaring med bruk på rådyr? 

De er vel eksperter på å ta stålos på hjort, men et rådyr står jo ikke for hund, får de til å drive dem? 

Link to comment
Share on other sites

Spetsar ska absolut inte användas på rådjur då de är för snabba och uthålliga. Även om de normalt är tysta under förföljandet så att de därmed inte faller för lagens 41cm i boghöjd så bör du inse lagens intention. Spets går däremot att använda på allt vilt som låter sig ställas av en skällande hund. Chanserna att få till en hund som fungerar bra på mer än ett viltslag är dock mycket små och vill man ha en fungerande älghund så bör man köpa efter rena älglinjer i finland - den typen av hundar får du inte tag på någon annanstans. Som ung kommer de flesta spetsarna att skälla mer än ett vilt men efter injagningen så kommer den normalt att hålla fullt fokus på fågel.

Att få till en bra fågelhund är en mycket svår uppgift i sig, att tro att det går att få samma hund lika bra på klövvilt är en önskedröm. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Mye som kan fungere, men eg gidder ikkje bruke jaktlivet mitt på det. Dette er min subjektive meining:D

Rett verktøy til rett jobb. Skal du spikre kjøp deg en hammer og ikkje en øks. Det går jo i nøden med den øksa for en spiker og to men...

 

Var en gang i samme båt å ville ha alt, men fant vel ut at bedre med en spesialist i det du jakter mest enn ein som jakter passe dårligt/godt til alt.

 

Me hadde seinest i haust en diskusjon rundt bordet hvor me var tre kompiser som diskutere litt av dette. Eg jakter mye hjort og jakter derfor med bandhund (Grå Elghund). Min kompis nr 1 som er grunneiger med en bra kvote på hjort har en gammel blandingsdachs som er snart utrangert og vurdere ny hund.

 

Min kompis nr 2 har en bordercollie familiehund med to fluer i topplokket som er stein/pinneidiot, gjeter høns og gjess. Den er med på jakt og vaser rundt i jaget med "husfar" på slep når resten sitter på post. Så han her argumentere jo for at border collie kan fungere til jakt og trenes til hva som helst og er en kjempehund.  "Husfar" har fortsatt i løpet av 15-20 fortsatt aldri skutt en hjort, men meine Bordercollie kan være kjempe bra jakthund.

 

Eg trur jo først han tulle før eg forstår at det gjere han jo ikkje. Snakke stygt om folks hunder når de hørre på blir ytterest sjelden tatt gått i mot. 

Så mitt svar var som følger: Ja muligt du kan få 1 av 2000 bordercollier til å fungere på jakt, men hvorfor i svarte hel.... kjøpe noe som i 99% av alle tilfelle vil vara et totalt håplaust prosjekt når du kan gå kjøpa deg en svarthund(bandhund-jakt) eller drivende dachs som fungere i 99% av alle tilfelle??

 

Då blei diskusjonen avslutta.

 

Muligens eg sklei litt ut her i forhold til hva du spurde om:D:D

 

 

 

For å ikkje fornærma noen så må eg legge til:D:

 

Bordercollie er flotte hunder som fungere best i familier hvor de får jobbe om det er sau, bruks, lydighet eller agility, men eg har møt litt for mange av de som går på sjølstyr å får diverse atferdsproblemer

Edited by jallis_83
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...