Jump to content

Dachsen sluttet å lose


uncas

Recommended Posts

Har hatt med meg en liten dachs i høst. Den er nå 9 mnd og full av jaktlyst. Har hatt mange fine loser med varihet på 40-90 minutter. Det har desverre ikke blitt skutt for han ennå.

 

I går og i dag oppdaget jeg til min forskrekkelse at han har sluttet å lose. Han tar ut dyr, men loser kun 5-10 minutter. Kom tilbake til uttaket i dag etter å ha vært ute i 120 minutter.

 

Som fersk hundeeier lurer jeg hva dette kan komme av. Det hører med til historien at det nå ligger 15-20 cm tung snø i terrenget. Kan føret være årsaken?

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er vel å husk på at han er en unghund og rett og slett en valp i hodet. Jeg villle ha tatt det helt med ro og bare latt bikkja få kost seg i skogen. Dachsen din er jo ikke mer enn 9mnd. Du skriver jo allerede om lange lostider på han, så dette er jeg sikker på at er noe som går over, og du vil få en flott jakthund!

 

Personlig så skjønner jeg ikke hvorfor folk på liv og død skal skyte tidligst mulig for hundene sine. Jeg har en valp på ca. 8,5mnd og jeg har ikke med meg børse ut når vi drar til skogs. Børsa får bli med til neste år. Da er han moden nok.

Link to comment
Share on other sites

Tja...........vi har vært veldig mye ute sammen siden elgjakta var slutt. Og vi koser oss definitivt begge to. Han får gjøre det han synes er toppen av lykke; jage. Og jeg lytte til en flott los som forhåpentligvis runderer.

Grunnen til at jeg helst ville hatt et fall for han, er at jeg da er tro på at det ville gå lengere tid mellom hver gang han jaget elg, skogsfugl, biler, katter etc. etc.

 

Postet innlegget fordi jeg i min uvitenhet gjerne ville høre erfaringer fra hundefolk om noe jeg stilte meg spørrende til.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er vel å husk på at han er en unghund og rett og slett en valp i hodet. Jeg villle ha tatt det helt med ro og bare latt bikkja få kost seg i skogen. Dachsen din er jo ikke mer enn 9mnd. Du skriver jo allerede om lange lostider på han, så dette er jeg sikker på at er noe som går over, og du vil få en flott jakthund!

 

Personlig så skjønner jeg ikke hvorfor folk på liv og død skal skyte tidligst mulig for hundene sine. Jeg har en valp på ca. 8,5mnd og jeg har ikke med meg børse ut når vi drar til skogs. Børsa får bli med til neste år. Da er han moden nok.

 

Nå skriver jeg ikke dette for å på noen måte kritisere deg, OK?

Men ut i fra tidligere tråder, virker det som du har en basset, stemmer dette? Det er nemlig STOR forskjell på hunderaser når det gjelder modenhet. Jeg har hatt 3 dachser, og holder på med min 4de. Dachser generelt er veldig tidlig modne, og bør drive/lose i tidligere alder enn mange andre raser. Et tilfelle som trådstarter skisserer er vanlig, og jeg har skutt for alle mine dachser lenge før dem runder et år, noe som virker normalt også overfor andre dachs eiere.

At trådstarters dachs brått slutter å jage med los, er en klar endring i adferd, og det vil derfor være normalt å stille spørsmål som dette. Dette kan selvfølgelig ha naturlig opphav, feks ung alder etc (noe jeg ikke har tro på, når det gjelder dachs), men det er også stor sansynlighet for at det kan være andre årsaker, la oss få belyst dette. Kjipt og bare vente, hvis det er andre årsaker.

Link to comment
Share on other sites

Tja...........vi har vært veldig mye ute sammen siden elgjakta var slutt. Og vi koser oss definitivt begge to. Han får gjøre det han synes er toppen av lykke; jage. Og jeg lytte til en flott los som forhåpentligvis runderer.

Grunnen til at jeg helst ville hatt et fall for han, er at jeg da er tro på at det ville gå lengere tid mellom hver gang han jaget elg, skogsfugl, biler, katter etc. etc.

 

Postet innlegget fordi jeg i min uvitenhet gjerne ville høre erfaringer fra hundefolk om noe jeg stilte meg spørrende til.

 

Var ikke ment som noen stor kritikk til deg, og selvsagt har man lov til å spørre. Og du har fått svar. Mitt svar er at jeg syns du skal ha i bakhodet at bikkja er en unghund med mye valp i seg. Og Dachs er jo kjent for å være en rase som loser på alt når de er unge. Og jeg har jo selvfølgelig stor forståelse på at du vil prege ham på det viltet du skal bruke ham på. Men jeg ville faktisk ha ventet med å skutt til bikkja var mer moden, og det fins andre måter å prege bikkja på enn å skyte for den!

 

Men dette er jo bare min mening og min "hundevei". Du må jo gjøre det du føler er riktig for deg og din hund!

 

@Makkieboy: Hehe, sur blir jeg ikke. Er jeg ikke enig så svarer jeg, og lærer jeg noe nytt så takker jeg! :wink: Og ja, jeg har en Basset.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja...........vi har vært veldig mye ute sammen siden elgjakta var slutt. Og vi koser oss definitivt begge to. Han får gjøre det han synes er toppen av lykke; jage. Og jeg lytte til en flott los som forhåpentligvis runderer.

Grunnen til at jeg helst ville hatt et fall for han, er at jeg da er tro på at det ville gå lengere tid mellom hver gang han jaget elg, skogsfugl, biler, katter etc. etc.

 

Postet innlegget fordi jeg i min uvitenhet gjerne ville høre erfaringer fra hundefolk om noe jeg stilte meg spørrende til.

 

Jeg har alltid med meg børse, når jeg jager inn en ung dachs. Mange snakker om å prege en hund, hva er det? Noen snakker om å kople hunden når den loser noe uønsket, ikke alltid lett å få til på en måte hunden skjønner. Men skyter du et ønsket losdyr, ved første anledning, skjønner bikkja dette 1000 ganger bedre. Feks, skyter du aldri elg, vil den snart legge dette av seg. Dachser er somregel mentalt sterke, og tåler fall i meget ung alder.

Dachsen jeg har nå, skjøt jeg mink for, før den var 4,5 mnd, og rådyr før den var 5,5 mnd. Og den har ikke tatt skade av det.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

15-20 cm snø. Liten, ung dachs uten er faring med snø?

Helt normalt spør du meg. Snøen kan ødlegge/forandre luktbilde til hunden, samt gjør det tungt å bevege seg. For en unghund er det mer en nokk til at flyten i drevarbeidet ødelegges og hunden blir ligggend lagt bak. Hvis hunden er ung og ikke spesielt løs i losen så vil den ikke lose før den får god kontakt igjen.

Link to comment
Share on other sites

15-20 cm snø. Liten, ung dachs uten er faring med snø?

Helt normalt spør du meg. Snøen kan ødlegge/forandre luktbilde til hunden, samt gjør det tungt å bevege seg. For en unghund er det mer en nokk til at flyten i drevarbeidet ødelegges og hunden blir ligggend lagt bak. Hvis hunden er ung og ikke spesielt løs i losen så vil den ikke lose før den får god kontakt igjen.

 

Prøvde igjen i dag. Slapp han på 3 ferske spor som krysset en skogsbilvei. Losen gikk som bare det. Riktig nok litt hakkete. Men kanskje ikke så rart for det ligger 20-30 cm snø i terrenget og han er liten av vekst. Holdt på en drøy time før han begynte å ule. (Signalet han sender da nok er nok og tid for retur.)

Det er gutten sin det! Ville slett ikke gi seg etter returen. Er tydeligvis i knallform.

Men vi tok kvelden etter denne ene losen. Spare seg litt fram mot helga.

 

Tror nok mangelen på los hadde årsak i snø som uvant fenomen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...