Jump to content

1,5" Baton Bullets L2a2


Vaquero

Recommended Posts

Jeg fikk lyst til å løfte denne frem igjen, den er tidligere vist og nevnt, men bilder er blitt borte.

Kort oppsummert så ble denne introdusert under opptøyene i Belfast den 21.07. 1972.

Denne patronen i første versjon ble først brukt under opptøyer i Belfast i august 1970, da i denne tidligere versjonen med metallkjerne i gummikulen. Mitt eksemplar er en lettere variant med en porøs "light" batong som først kom i 1972.

De første med metallkjerne var livsfarlige å bruke mot folkemengder, disse hadde en instruksjon om å skytes først mot bakken for deretter å nå målet som en rikosjett. Derfor kom denne lettere versjonen for å redusere personskader. 

https://www.iwm.org.uk/collections/item/object/30030079

Under opptøyene "The Bloody Friday" i Belfast 21. juli 1972:

Der gikk det ei kule varmt for seg, 9 drepte, to av dem politi og 130 sårede. Det gikk av 20 bomber i et tidsrom på 80 minutter, i hovedsak bilbomber. Politiet møtte demonstrantene med disse prosjektilene av gummi, det stygge her var at de (opprørspolitiet) la inn LR20 batterier i røret/løpet på L67 pistolen. Det var visst disse som dro skadene fra dette våpenet opp til et nivå som har satt spor i historien. 

I perioden 1970 og frem til 1975 fortelles det at det ble brukt 56.000 patroner av dette slaget med L67 Gun Riot 1,5" .

DSC02366.JPG

Mitt eksemplar er uten drivladning, kald. Like morsom å ha,  (derimot var det sikkert ikke batterier fra Biltema som ble brukt).

DSC02369.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...