Jump to content

M98 pipe i 8x 57 ( 7,92)


Abs

Recommended Posts

Skal kanskje få en mauser i dette kaliberet som er ombygd til jaktbørse. Men det er dessverre gravrust i pipa så denne må byttes. Vil ha en pipe som er bra men ikke så dyr( helst ikke over 2000 hvis det er mulig), noen som vet hvor jeg får tak i det? :)

Link to comment
Share on other sites

viss du tar ein ringerunde til børsemakere, er det heilt sikkert nokon som har gamle løp liggende...det er extremt mange som har bytta løp fra 7,92 til 30-06 i gamle mausere

 

 

Det er jo et alternativ ja..har en jeg kan høre med :wink: men hvis andre har no ligganes er det bare å si ifra

Link to comment
Share on other sites

Skjønner...får se litt. Blir det vanskelig får jeg tak i ei 30-06 pipe istedet foreløpig. Men hvordan er egentlig 8x57 i( effekt, kulevekt,rekyl osv) i forhold til 30-06? :)

 

 

De er nesten identiske med henhold til effekt, rekyl etc. Men om du har en original M98 så må det desverre gjøres noen endringer på kassa grunnet at .30-06'en er noe for lang. Om du ser på fremre ring på en M98 som er ombygd på Kongsberg ser du en liten utfresning som du ikke har. Det er ingenting som umiddelbart tilsier at du gjør en tabbe ved å sette på ett nytt løp i 8x57 IS. I tillegg har du kanskje den mest funksjonssikre børsa som finnes da kassa er laget for denne hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å lade en M98 med .30-06 når den lades med en og en patron ned i magasinet.

Utfresingen foran og frempressing sv magasinbrønn er gjort p.g.a. lading med ladeskinne.

HV Mauserne var krigsvåpen og skulle derfor lades med hurtigladerklips.

Hvis det er kikkert på rifla kan en ikke bruke klips i alle tilfellle.

Link to comment
Share on other sites

viss du tar ein ringerunde til børsemakere, er det heilt sikkert nokon som har gamle løp liggende...det er extremt mange som har bytta løp fra 7,92 til 30-06 i gamle mausere

 

Tror egentlig det er ekstremt faa, som har gjort det byttet. Hvorfor skulle man kaste bort tid og penger paa det, enn saa lenge landet flommer over av ferdig ompipete og kammrede M98K fra forsvaret? selv i dag faar du kjoept en god m98Kf1 for under tusingen.

Link to comment
Share on other sites

Med kamring, gjenging for demper, kroning og blånering av løp og resten av børsa tror jeg at jeg betalte 4.500,-. Husker ikke helt, begynner å bli gammel. :mrgreen:

 

 

Hehe skjønner...det blir litt for dyrt. Får nok vente til jeg kommer over en billig pipe i såfall :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det var vel dette løpet jeg kjøpte:

 

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=172726

 

 

Resten var arbeid og blånering.

 

Jeg mener jeg husker at Ragnar Hansen skulle ha 3.500,- for Walther løp. Men da var det noe mindre arbeid inkludert, men ferdig montert. Det var mer en bare løpet i prisen på 4.500,-.

 

Rettelse!! Sjekket prisen til Hansen.. 3.900,- ferdig på. 900,- ekstra for rustfritt.

 

Linken blir ødelagt hvis jeg endrer innlegget.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja nå er det en på grei kar på kammeret her som trodde han hadde ei grei pipe liggenes som jeg kunne kjøpe veldig billig så tror det ordner seg isåfall... :)

 

 

Men gjentar spørsmålet jeg, hva er deres jakterfaringer med dette kaliberet på vilt? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så den takler såpass tunge kuler ja...så at det var mye 200grs i ammo kataloger.

 

Leste også at Jørund Lien var svært glad i detta kaliberet. Av 10 skutte elg hadde døm vel en gjennomsnittlig fluktavstand på 5m eller no.

 

Takker for svar alle sammen.. :D Tar gjerne imot flere erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Får sett på børsa til uka og får da avgjøra om det er noe å satse på. Håper det for hvor mer jeg leser om detta kaliberet hvor mer lyst får jeg på ei børse i kaliberet :D

Er spent på åssen den ser ut. Hevarmen er ikke smidd om men det er ikke noe problem det får jeg en til å gjøre billig for meg.

Stokken er en jaktstokk som oldefaren min har laga sjøl trur jeg. Den er neppe lagd av nøttetre for å si det sånn så pen er den sikkert ikke. Mulig den bør byttes.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå viser det seg at børsa var gitt bort allerede så da får vi bygge om mausern i 30-06. Vurderer å sette inn pipe i 8x57IS eller evntuelt 9,3x62.

Så derfor lurer jeg på om det går uten no problem i en orginal mauser m98 i 30-06?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...