Jump to content

syk etter kennelopphold?


Labbis

Recommended Posts

har en labrador som har hatt ett 10 dagers opphold på kennel :!: henta han på lørdag, såg tilsynelatende helt frisk ut..

merka fort at han væska mye ut av øynene, litt sånn gulgrønn aktig slimete gøgge :!::!: har prøvd å tørke bort etter hvert med q-tips men kommer like fort igjen i øyekrokene...Noen som vet hva dette er :?::?:

gutten er 1 år & 6 mnd..kanskje eg berre skal ta kontakt med dyrelegen i morgen :!: fobanna dritt :evil:

Link to comment
Share on other sites

Kjære deg!

 

Det var da voldsomt. Slapp av. Dette høres vitterlig ut som vanlig øyekatarr. Og det har vel lite eller ingenting med kennelen å gjøre. Ta en tur til dyrlegen og få litt kloramfenikolsalve, bruk den så lang tid dyrlegen forskriver, og problemet vil sannsynligvis være ute av verden.

 

Øyekatarr (konjunktivitt) er meget vanlig og ikke noe farlig. Har du en aktiv hund, og liker å gå turer i skog og mark, vil du oppleve at hunden får øyekatarr flere ganger. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel her ganske sannsynlig at det er av en annen hund på kennellen den har blitt smittet, så man skal vel ikke være så hårsår på kennellers vegne.

 

Men som omega sier, dette er velkjent og ufarlig. Bikkja mi har hatt det flere ganger.

Øyekatarr er veldig smittsomt, så man må passe litt på så går det over etter noen dager med salve.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel her ganske sannsynlig at det er av en annen hund på kennellen den har blitt smittet, så man skal vel ikke være så hårsår på kennellers vegne.

Den der må du en del lenger utpå landet med. :) Jeg er ikke hårsår på noens vegne jeg, skjønner du. La oss ta dette punkt for punkt:

 

  • Det er faktisk ikke sikkert det er snakk om smitte i det hele tatt. Hva om det er en allergisk reaksjon man står overfor? Eller autoimmun sykdom, for den saks skyld (selv om dette er mindre trolig, hvis man ser på det kliniske bildet)?
  • Hva om hunden har fått en sekundærinfeksjon, f.eks. en bakterieinfeksjon i kjølvannet av en mer ubetydelig virusinfeksjon eller etter mekanisk stress (støv, vind etc.)? Hundens allmenntilstand - i dette tilfelle før den ble satt i kennel - spiller gjerne en betydelig rolle i slike sammenheng (forkjølelse, nedsatt immunforsvar, tørre slimhinner etc.).
  • Dette blir litt kanskje litt på siden, men siden du trekker sannsynligheter opp av hatten: Hva med sannsynligheten for at smitten kommer fra miljøet, ikke fra noen av hundene, på kennelen? Ev. fra andre miljøer?
  • Er det snakk om smitte, er det jo aldeles ikke sikkert at smitten er fra kennelen. I en slik vurdering må ev. risikoen for smitte under opphold på kennel vurderes opp mot risikoen for smitte når hunden er utenfor kennel og ellers lever et aktivt fysisk og sosialt liv (møter andre hunder, løper i skogen).

 

Så ja da: På en kennel kan selvfølgelig smittepresset for en del infeksjonssykdommer være noe høyere. Men det er liksom en del av kontrakten, det da. Hvis man i det hele tatt ikke aksepterer en bitteliten økning i risikoen for å få enkelte sykdommer, bør man rett og slett holde seg unna kennel. Og utstillinger. Og jakt. Og fjellturer. Og andre innemiljøer. Og andre hunder. Og ... Så det er sannsynlig at hunden kan bli smittet på kennel. Akkurat som at det er sannsynlig at smitten kommer annetsteds fra.

 

Mitt poeng er at det sannsynligvis er snakk om bare en uskyldig konjunktivitt. Kojunktivitt er imidlertid uhyre smittsomt - og dermed svært vanlig. Kennel eller ei. Etter trådtittelen og trådstarters innlegg å dømme skulle en jo nesten tro at folka på kennelen hadde mishandlet hunden og påført den kreft etterpå.

 

Det er rett og slett ikke nødvendig å bli drama queen for noe som er så vanlig, så uskyldig og så lett å behandle. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel her ganske sannsynlig at det er av en annen hund på kennellen den har blitt smittet, så man skal vel ikke være så hårsår på kennellers vegne.

Den der må du en del lenger utpå landet med. :) Jeg er ikke hårsår på noens vegne jeg, skjønner du. La oss ta dette punkt for punkt:

 

  • Det er faktisk ikke sikkert det er snakk om smitte i det hele tatt. Hva om det er en allergisk reaksjon man står overfor? Eller autoimmun sykdom, for den saks skyld (selv om dette er mindre trolig, hvis man ser på det kliniske bildet)?
  • Hva om hunden har fått en sekundærinfeksjon, f.eks. en bakterieinfeksjon i kjølvannet av en mer ubetydelig virusinfeksjon eller etter mekanisk stress (støv, vind etc.)? Hundens allmenntilstand - i dette tilfelle før den ble satt i kennel - spiller gjerne en betydelig rolle i slike sammenheng (forkjølelse, nedsatt immunforsvar, tørre slimhinner etc.).
  • Dette blir litt kanskje litt på siden, men siden du trekker sannsynligheter opp av hatten: Hva med sannsynligheten for at smitten kommer fra miljøet, ikke fra noen av hundene, på kennelen? Ev. fra andre miljøer?
  • Er det snakk om smitte, er det jo aldeles ikke sikkert at smitten er fra kennelen. I en slik vurdering må ev. risikoen for smitte under opphold på kennel vurderes opp mot risikoen for smitte når hunden er utenfor kennel og ellers lever et aktivt fysisk og sosialt liv (møter andre hunder, løper i skogen).

 

Så ja da: På en kennel kan selvfølgelig smittepresset for en del infeksjonssykdommer være noe høyere. Men det er liksom en del av kontrakten, det da. Hvis man i det hele tatt ikke aksepterer en bitteliten økning i risikoen for å få enkelte sykdommer, bør man rett og slett holde seg unna kennel. Og utstillinger. Og jakt. Og fjellturer. Og andre innemiljøer. Og andre hunder. Og ... Så det er sannsynlig at hunden kan bli smittet på kennel. Akkurat som at det er sannsynlig at smitten kommer annetsteds fra.

 

Mitt poeng er at det sannsynligvis er snakk om bare en uskyldig konjunktivitt. Kojunktivitt er imidlertid uhyre smittsomt - og dermed svært vanlig. Kennel eller ei. Etter trådtittelen og trådstarters innlegg å dømme skulle en jo nesten tro at folka på kennelen hadde mishandlet hunden og påført den kreft etterpå.

 

Det er rett og slett ikke nødvendig å bli drama queen for noe som er så vanlig, så uskyldig og så lett å behandle. :)

 

Aha.....en pedant. ;)

 

Jeg er forøvrig enig i siste setning, men kanskje vedkommende ikke har opplevd dette før, slik som vi tydeligvis har?

Det kan kanskje forklare reaksjonen. Det står forøvrig også et spørsmålstegn etter tittelen på tråden.

 

Og siden du ønsker å slå et slag for kennelstanden, så kan jeg fortelle at mine erfaringer tilsier at det finnes ymse tilbud der ute, mange bra, og noen av rimelig tvilsom kvalitet. Stort sett slik som de fleste andre fagområder og tilbud.

 

Eksempelvis: hunden kommer tilbake med masse bitt-merker i ansiktet. Tja, at ting kan skje mellom hunder har jeg forståelse for og aksepterer. Det som da ikke er akseptabelt i mine øyne er at de som passer hundene ikke har sett det, og heller ikke kan forklare meg hvordan dette skjedde. Det var en av de dårlige erfaringene, men jeg har også noen gode - happy dog glad for å møte far og mor, og som ser ut til å ha hatt det utmerket på kennel, slik vi alle håper.

Link to comment
Share on other sites

Konjunktivitt eller "gruff i øyekroken" kommer og går i en hunds liv. Det er like vanlig som at vi blir snufsete og forkjøla - ingen vet helt sikkert hvor smitten kommer fra - du bare får det. Smittsomt er det og :wink:

 

Bikkja mi får dette med ujevne mellomrom - for hans del skyldes det like gjerne en irritasjon pga kvist og kratt som smeller til ham i øynene som at han har vært i nærkontakt med andre dyr.

 

Jeg vasker øynene med rent passe varmt vann og bruker kloramfeninkol øyesalve. I tillegg er jeg ekstra nøye på håndhygienen da det som sagt er veldig smittsomt. Jeg trenger liksom ikke gni meg innpå øynene rett etter å ha tatt gruffen vekk :)

Link to comment
Share on other sites

kom hjem fra dyrelegen for en liten stund siden, var der klokken 4 idag.

fikk Fucithalmic salve/dråpe som skal brukes 2x for dag i 8 dager! va "bare" en betenelse som som kom til å gå over med desse dråpane..skal no seiast at jeg er godt vand med hund fra før, bl.a en bayersk viltsporhund som ble nesten 14 år, opplevede ALDRI sånt med den hunden :!: ble bare så sjokka over å se hunden om morningen etter jeg henta han fra kennel...han fekk omentrent ikke opp øynene pga alt klissje, va berre så nærliggande å tru at han hadde fått det under oppholdet! har hørt om sånn smittsom katarr greier, kan bli kronisk osv..må ver lov til å bli litt redd

Men no blir alt bra med gutten vil jeg tro, får fri til svigermor ellere mi eiga mor neste gang jeg skal reise bort :wink:

Link to comment
Share on other sites

som omega skrev:

Mitt poeng er at det sannsynligvis er snakk om bare en uskyldig konjunktivitt. Kojunktivitt er imidlertid uhyre smittsomt - og dermed svært vanlig. Kennel eller ei. Etter trådtittelen og trådstarters innlegg å dømme skulle en jo nesten tro at folka på kennelen hadde mishandlet hunden og påført den kreft etterpå.

 

Det er rett og slett ikke nødvendig å bli drama queen for noe som er så vanlig, så uskyldig og så lett å behandle.

 

 

-har som sagt ikke opplevd sånt før..

du treng ikke å ver så forbanna IDIOT når du skriv :!:

 

Ellers så var d ikke vodt ment over for kennel ang overskrifta til tråden, hunden såg ut til å ha storkosa seg under oppholdet da jeg kom¨å henta han..han har helt sikkert hatt et supert opphold

Borte bra men hjemme best :wink:

Han har foresten ikke rørt matskåla idag, veldig ulikt han og andre Labba generelt vil jeg tro..sikkert en helt normal reaksjon etter kennelopphold d også.

Link to comment
Share on other sites

Pedant? For all del, ja, hvis det gjør tomasjj lykkeligere.

 

Når man i sitt første innlegg presenterer et slikt - unnskyld uttrykket - relativt uskydig sykdomsbilde med denne sterkt tendensiøse trådtittelen, og på en slik oppsiktsvekkende sterk måte mht. språk og form, er det per definisjon å benytte drama i framstillingen. Jeg beklager selvfølgelig hvis jeg bommet på kjønnet. Så til saken:

 

De fleste her inne evner også - uten å ta i bruk rudimentær stråmannsargumentasjon - å se at mitt svar ikke var basert på mine personlige erfaringer. Slik som tomasjjs svar, som altså inneholdt en noe aparte epidemiologisk (kort)slutning, åpenbart var. Mitt svar var basert på en kort vurdering av sannsynlige sykdomstypers etiologi, og ev. forhold rundt smitte, for disse. Og konklusjonen inneholdt en enkel infeksjonsmedisinsk betraktning rundt en enda enklere lidelse. Ikke noe mer enn det. :)

 

Nå sier jeg ikke at noen her inne har et anstrengt forhold til kenneler; for alt jeg vet kan det kanskje være grunn til å være litt mer kritisk til måten noen av dem drives på. Og hvis man vil, må man gjerne bruke denne tråden som såpekasse å stå på i sin kamp mot kennelene. Jeg forholder meg imidlertid til at det ut fra det innledende innlegget alene neppe kan konkluderes med stor grad av sikkerhet at en øyekatarr er kennelens skyld. Og det var øyekatarr tråden kom til å handle om, ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

Hei Omega. Har du stått opp med feil fot og hadde et veldig behov for å konfirmere noen i dag?

Skal være enig i at tittelen var litt overdrevet. Men det skinner rimelig klart igjennom at labbis er bekymret over allmentilstanden til bikja.

Og har i delvis frustrasjon startet dette innlegget.

Gi gutten litt slakk. :)

Link to comment
Share on other sites

Pedant? For all del, ja, hvis det gjør tomasjj lykkeligere.

 

Når man i sitt første innlegg presenterer et slikt - unnskyld uttrykket - relativt uskydig sykdomsbilde med denne sterkt tendensiøse trådtittelen, og på en slik oppsiktsvekkende sterk måte mht. språk og form, er det per definisjon å benytte drama i framstillingen. Jeg beklager selvfølgelig hvis jeg bommet på kjønnet. Så til saken:

 

De fleste her inne evner også - uten å ta i bruk rudimentær stråmannsargumentasjon - å se at mitt svar ikke var basert på mine personlige erfaringer. Slik som tomasjjs svar, som altså inneholdt en noe aparte epidemiologisk (kort)slutning, åpenbart var. Mitt svar var basert på en kort vurdering av sannsynlige sykdomstypers etiologi, og ev. forhold rundt smitte, for disse. Og konklusjonen inneholdt en enkel infeksjonsmedisinsk betraktning rundt en enda enklere lidelse. Ikke noe mer enn det. :)

 

Nå sier jeg ikke at noen her inne har et anstrengt forhold til kenneler; for alt jeg vet kan det kanskje være grunn til å være litt mer kritisk til måten noen av dem drives på. Og hvis man vil, må man gjerne bruke denne tråden som såpekasse å stå på i sin kamp mot kennelene. Jeg forholder meg imidlertid til at det ut fra det innledende innlegget alene neppe kan konkluderes med stor grad av sikkerhet at en øyekatarr er kennelens skyld. Og det var øyekatarr tråden kom til å handle om, ikke sant?

 

 

Hvorfor så ivrig etter å latterliggjøre andre som har en annen oppfatning og erfaring enn deg?

Jeg synes ikke det burde være nødvendig, spesielt ikke siden du tydeligvis er en skolert person som behersker både polemikk og har et godt ordforråd.

Som trådstarter har presisert, og som jeg antok i en tidligere post, har ikke vedkommende opplevd dette før.

I tillegg så var trådtittelen formulert som et spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg får tro deg på den da, på tross av at hundens allmenntilstand ikke var nevnt med ett eneste ord i det første innlegget.(!) :roll:

 

Ja ja du måtte ha det siste ordet.

 

Det er greit å si ifra.

Men det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue.

 

Smil og vær glad så skal du se hvor mange venner du får :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...