Jump to content

Rekyldemper diameter


Loddfåvne

Recommended Posts

Jeg skal tilpasse en Holland rekyldemper/pysetut/smellforsterker til ei børse jeg har i .376 Steyr, hovedsaklig for at den skal kunne brukes utenlands med pysetut og med lydemper ( TMM-6 ) her hjemme uten at forskjell i oppførsel skal være så alt for stor. (børsa veier 3.5 kg og kiler litt i skuldra)

 

Det jeg lurer på er hva som vil være den beste munningsdiameteren på pysetuten? Det holder vell 10 mm for klaringens del, men er det noe å tjene på en større eller mindre diameter :?:

 

(pysetuten kommer i ½”X28 og må borres/gjenges til M14X1 og munningen borres til passende diameter ift kaliber)

 

ref:

http://www.hollandguns.com/

Link to comment
Share on other sites

Tja….får rapportere litt slik at dette ikke bare skal være verdiløst…..

 

I mangel på input heiv jeg meg rundt og brent på.

 

Tuten borra jeg opp til 10.1mm i munningen og 13.0 mm for gjengene, gjenga med M14x1, glasblåste og blånerte etter tilpassning til børsa.

 

Dro på skytebanen og testet den i går. Skaut første skuddet med kryssede fingre. Tuten fungerte og tok rekylen ned til et meget håndterbart .308/30-06 nivå.

 

Med A-tec TMM6 så er rekylen på 6.5x55 nivå og treffpunkt ca 17 cm lavere på 100m enn med pysetut. 260 grain Nosler Accubond i ca 750 m/s på 19" løp.

 

3.jpg

Link to comment
Share on other sites

heisann, slik jeg leser innlegget ditt så får du bedre rekyldempingseffekt med dempern enn med pysetuten.

Vanligvis så skal en dedikert rekyldemper virke bedre enn en demper med tanke på rekydemping, jeg skyter AR15 .223 med både atec mod demper og thor rekyldemper, og det er merkbar mindre rekyl med dempern, men det er mye mindre rekyl og munningsvipp med kompensatoren

http://www.websitefolder.net/practac/ar ... iPageID=30

 

Her er en av de bedre rekyldemperne:

http://www.jprifles.com/1.4.2.php

Link to comment
Share on other sites

Problemet var at jeg ville ha en liten og lett pysetut som skulle monteres på et Ø15.5 mm løp gjenget til M14x1. Ble ikke fornøyd med de jeg fant for .375 kaliber og endte opp med å modifisere en .223 demper. Den ble vell kanskje ikke, som du påpeker, optimal ytelsesmessig men den gjør jobben for min del. Det er et jaktvåpen og for min del ble vekt og utforming viktigere enn null rekyl.

 

Tror nok en ”ekte” .375 kompensator ville senket rekylen ytterlige, og endt opp slik du gjør med bedre ytelse på komp en på demper.

 

Er jo mulig at en mindre munningsdiameter på kompensatoren ville gitt bedre ytelse. Det var det jeg spurte om i første post uten å få noe input på. Kjørte derfor det jeg mente var en safe diameter på 10.1 mm.

 

Kikka litt på JP men de ble for store og gungho for denne børsa. Kanskje på den dedikert langholdsrifla jeg drømmer om…. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...