Jump to content

Identifisering av våpen


gun_nar

Recommended Posts

Etter at min bestefar døde for litt siden har jeg måtte gå gjennom og rydde på eiendommen hans. Og i sjåen, blandt uendelig mange ting på skalaen fra skrap til gull, fant jeg noe som ikke lot seg plassere på den aksen. 

Jeg har ikke spesielt mye kunnskap om våpen, og ingen i familien ellers er jegere eller entusiaster av no slag, så de kunne ikke hjelpe meg.

Denne rifla (type salong?) klarer jeg ikke å google meg frem til heller. Fant først ingen merker eller stempler og sånn i det hele tatt, men etter å ha pussa og skrapa vekk skit og møkk så kom det frem noen bittesmå tegn. 

 

«FL 22.C»

Vet ikke hva ‘FL’ står for, men ‘22.C’ går jeg utifra er kaliberet?

 

Så er det to symboler jeg ikke klarer å tyde. 

Det ene ser litt ut som en Å, bare med noe annet en ring over, kanskje en stjerne?

Den andre ser nesten ut som wifi-symbolet på toppen av en stang.

Disse to er stemplet inn på tre steder.

 

Til slutt er det noe som må være produsentens logo eller noe. Våpenskjold i form, og med tre bokstaver inni. Såvidt jeg kan se er det E, med LG under.

 

Hvis noen har noe som helst de kunne fortalt meg om dette våpenet hadde jeg blitt takknemlig :)

 

9AD3B189-9D87-4854-9936-25D20D6F9410.jpeg

image.jpg

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ingen planer om å skyte med den i det hele tatt, ville bare vite hva det var jeg fant :)

Men ok, takk for info. Vet du hva slags verdi det evt kan være snakk om på en sånn?

Desverre registreringspliktig sier du, men hva vil det si for meg, og hvorfor desverre? 😯

Link to comment
Share on other sites

Hva er avgjørende for registreringspliktig kontra ikke? 

Jeg har ingen anelse heller om min bestefar har registrert den i sin tid, har ikke kommet over noe blandt papirene hans hvertfall. 

Må jeg nå registrere den selv? Uansett om den skal selges, eller plomberes?

Link to comment
Share on other sites

Som hovedregel, produksjonsår. Våpen med produksjonsår etter 1890 er registreringspliktige.

For ditt våpen kan en si noe om dette pga stempelet "ELG" med krone som ble tatt i bruk i 1893. Om en studerer nøyere annen merking kan en tidfeste nærmere.

 

Du tar kontakt med våpenkontoret i ditt politdistrikt og forklarer saken så vil det nok ordne seg med papirer. Du må ha et "behov" som i ditt tilfelle er "affeksjon". Du vil få våpenkort, og våpenet må oppbevares i godkjent våpenskap. De er også ofte behjelpelig med en mellomøsning pm du vil selge våpenet (lokale variadjoner her),

Plombering utføres av børsemaker.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...