Jump to content

Valg av Elghund


kveno22

Recommended Posts

Hei! Skal skaffe meg ein elghund til å bruke som løshund. I området eg jakter er det en god del rådyr og hjort, men hovedsakelig vil eg ha ein hund som fungerer på elg.

 

Har lest at det sikreste valget da er Norsk grå elghund, men åpner muligheten for andre raser til bruk på løshundjakt. Eks jemt, svart, hvit elghund, leika og kanskje finsk spets. Hva med ei blandingsrase? Å hvilken typer eventuelt?  Eller hvilken renrasede vil dere ambefale?

 

Har ikkje noko imot Norsk grå elghund, men har lyst på noe ikkje alle andre har og synest Neg ikkje er av dei fineste utseende messig, men det viktigste er at den fungerer som løshund

Er jo en grunn til at dei fleste har NEG, men er ute etter andre forslag også...

 

Bur på ein gard og jakter rundt om i bygda i nærheten og eg er veldig aktiv i kvardagen.

Forslag til hvilken rase som eg burde velge eller hva som er positivt og negativt med dei ulike rasene som kan brukes til løshundjakt på elg? Å burde man velge hannhund eller tispe?

Edited by kveno22
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, kveno22 skrev:

Hei! Skal skaffe meg ein elghund til å bruke som løshund. I området eg jakter er det en god del rådyr og hjort, men hovedsakelig vil eg ha ein hund som fungerer på elg.

Da virker det som du har bundet deg til NEG og Jämt. De andre hundene har vel en tendens til å jakte det meste de kommer over.

Noen av Jämtene vi har på laget (4 stk), stiller også storfugl hvis de får muligheten.

 

1 time siden, kveno22 skrev:

Har ikkje noko imot Norsk grå elghund, men har lyst på noe ikkje alle andre har og synest Neg ikkje er av dei fineste utseende messig, men det viktigste er at den fungerer som løshund

Er jo en grunn til at dei fleste har NEG, men er ute etter andre forslag også...

Som du sier, det er en grunn til at de fleste velger NEG (eller jämt). Ikke lur deg selv med ønsket ditt om å ha noe ikke alle andre har 😉 Når det er sagt, så har jeg en bekjent med blanding av NEG og Jämthund. Den har flere elg på samvittigheten enn de andre renrasede elghunden på laget til sammen. 

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar. Er helt enig med deg der, så tenker å prøve å få tak i en blanding mellom NEG og jemt. Selv om hvit elghund er ein veldig fin rase og som jeg liker veldig godt (uten å ha prøvd det), men egner seg kanskje ikke like mye til

løshundjakt.

Hva er tanken om å velge hannhund eller tispe? Negative og positive sider

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...