Jump to content

Valg av jakthund


jakt85

Recommended Posts

Fersk jeger som er inne I min andre høst og har nå gått I tankeboksen om jaktbikkje.

Startet med sjøfugljakt I fjord høst og var inne på tanken om Labrador eller Springer spaniel, og må si jeg er glad jeg tok meg tid og ikkje kjøpte bikkje med en gang da prioritetene fort har forandret seg.

 

Fra å jakte alene I fjord har jeg kommet inn I ett godt jaktmiljø og det har blitt reinsdyrjakt samt rådyr hjort og elg, så vill nå ikke bruke hunde kvoten på en apportør.

Så nå er jeg inne på tanken om kortbeint hund som kan brukes på rådyr samt hare og rev da det vill kunne utvide jakt sesongen med flere måneder.

Elghund har vi allerede på jaktlaget.

 

rasene jeg har sett på som alternativer er som følger 

 

Beagle (førstevalget til kona og jentungen) her har jeg lest mye og er bekymret da mange skriver om hunder som jager veldig lenge og må hente bikkja neste dag. 

Det samme ser jeg skrevet om drever.

 

Dachs har jeg også sett på men er lite info hvordan denne fungerer på hare, kan også legge til att det er ganske ulent tereng der jeg har jakt selv om det ikke bruker å være allværden med snø her på nordvestlandet.

stort pluss med dachs att du får med hihund på kjøpet. Dachs er også eneste drivende rase folk I jaktlaget har erfaring med men da kun brukt til rådyr og hjortejakt. 

 

petite basset griffon vendeen leser jeg att har stort sett drevtider mellom 1-2 timer og det virker jo helt perfekt  I mine øyne, mulig jeg tar feil her men er bekymret for att bikkja skal bli borte til langt uttpå natta.

noen som har positive erfaringer med basset på rev og hare?

 

Siste rase jeg har sett på er Tysk jakt terrier. Leser att den skal være god på bade rådyr og rev og fungerer både som hihund og apportør. Her også har jeg funnet lite info her om hvordan den er på hare, og att det er stor variasjon på drevtider. Men hvis den virkelig er god til alt så ser det jo ut til att den seiler inn som ett klart førstevalg. Har dog katt I huset fra før og har lest att det kan bli problem med denne rasen, har aldrig opplevd att det har vært problem med bikkjene jeg har hatt fra før så lenge valpen kom I hus etter katta men mulig det er annerledes med denne rasen?

 

Er ute etter å høre om hva normal drevtid på di forskjellige rasene og erfaringer både positive og negative innen hare og revejakt. sånn som jeg har skjønt det så jager alle rådyr.

 

Som ferskingen I jaktlaget har jeg jo veldig lyst til og dekke ett tomrom der angående hund. Nå har vi Elghund og Münsterlander som kortjager og til fugl fra før.

 

Kan legge til att dette vill bli min 4. hund så jeg har grei erfaring med hund fra før, men ikke fra noen av disse rasene. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...