Jump to content

Brukket tå. Er vi blitt forbannet?


HyprJinta

Recommended Posts

Noen som har vært borti tå-brekk hos sin 4-bente venn?

 

Tror jeg er i ferd med å få klippekort hos veterinæren.

Først:

Midten av november: Vaksinering av begge hundene

2 uker senere: NEG'n har betente talgkjertler og Schweizer'n har blod i avføringa.

3 uker: NEG'ns talgkjertler ble borte av antibiotika'n, men når antibiotikakuren tar slutt etter 2 uker blusser kulene opp igjen. De første dagene av første kur fikk han kortison. Det førte til mye drikking og tissing - tissing inne, og boffen ble helt fra seg. Ny antibiotikakur.

To kuler under halen blir mer betente, og han er hoven over hele hoftepartiet.

Nye kuler kommer, og før siste kur er fullført, kjøres han på en 3 kur (dette settes i gang 19. desember). Rondo klør og klør, og andre juledag ser jeg at han har utslett under magen, ill rød og varm. 3. dag blir det veterinærbesøk igjen. Neddoping, klemming av alle kuler, og 4. antibiotikakur + noen dager kortison. Avtalt time for testing 3 uker etter.

I dag måtte jeg til veterinær igjen, da veslejenta(Schweizerstøver 5 mnd) hoppet på tre ben. Ene bakbenet var tydelig vondt, og poten var tydelig hoven. Ho blir dopet ned og røntget, og vet. konstanterer brudd i tåa.

Det blir overveid å bli videresendt til Gjøvik for beinkirurgi, men sjansen var de samme som med å bandasjere. Nye bilder må taes før bandasjering. 2 timer og 15 min ble tilbragt på veterinærkontoret i dag. Må si jeg er litt halvlei. I værste fall må tåa amputeres :S

Ny time om ei uke for skifting av bandasje. Samtidig har ho to hjørnetenner (oppe) som har kommet nye og presser på de gamle. Ene nye tanna blir presset, så tirsdag blir det å trekke tenner også!! :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du har da jammen fått din skjerv av uheldigheter da :shock: . Du får prøve å se positivt på det; du lærer mye om sykdom hos hund!

 

Disse analkjertlene - tømmer du de selv? Jeg har aldri vært borti hund med sånne problemer men vet om de som driver og klemmer på dem slik at de ikke bli betente og dermed unngår medisinsk behandling. 4 antibiotikakurer på så kort tid er ganske hardt for tarmsystemet og generelt velvære for hunden så du kan nesten regne med bivirkninger i kjølvannet. Hva med å fjerne analkjertlene? Er det et alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Nesten like heldig som meg med bikkja du da Hypr. Min hund fikk en tv over seg under flytting i 2006 (Ja..en tv). Han halta på 3-foter en dag, før jeg dro til dyrlege. Da kjentes det ut som benet i tåa var av kram snø når jeg klemte på det. Bikkja gikk 2 mnd med gips og bandasjer. Full fres på 3-ben, beinet i tåa grodde litt skjevt, men det synes ikke som om han har tatt skade av det.

Link to comment
Share on other sites

Du har da jammen fått din skjerv av uheldigheter da :shock: . Du får prøve å se positivt på det; du lærer mye om sykdom hos hund!

 

Disse analkjertlene - tømmer du de selv? Jeg har aldri vært borti hund med sånne problemer men vet om de som driver og klemmer på dem slik at de ikke bli betente og dermed unngår medisinsk behandling. 4 antibiotikakurer på så kort tid er ganske hardt for tarmsystemet og generelt velvære for hunden så du kan nesten regne med bivirkninger i kjølvannet. Hva med å fjerne analkjertlene? Er det et alternativ?

 

Døø... No får du følge med a ;) Er talgkjertler på NEG'n.. Også kalt grøtsvultser.. I huden ;)

Link to comment
Share on other sites

Nesten like heldig som meg med bikkja du da Hypr. Min hund fikk en tv over seg under flytting i 2006 (Ja..en tv). Han halta på 3-foter en dag, før jeg dro til dyrlege. Da kjentes det ut som benet i tåa var av kram snø når jeg klemte på det. Bikkja gikk 2 mnd med gips og bandasjer. Full fres på 3-ben, beinet i tåa grodde litt skjevt, men det synes ikke som om han har tatt skade av det.

Må innrømme at jeg dro litt på smilebåndet når jeg leste første linja med TV... Uflaks!

Hvilken tå var det?

Her er det andre tå uttenfra, på høgre bakben... Ut fra røntgenbildet jeg så (ovenfra) er tåa brekt utover.

Ho er jo bare 5 mnd og er propel så mye ho kan...

Link to comment
Share on other sites

Hihi - jeg er visst i det anale hjørnet i dag jeg (jeg lurer på hva godeste Freud ville sagt :roll:). For jeg tenker analkjertler når du skriver kuler under halen. Sorry :D

 

Skrev klotete jeg også, elghunden har seff halen i en sånn snasen liten krøll oppå bakre del av ryggen - før det anale! ;)

Link to comment
Share on other sites

I går var det veterinær for ny bandasjering.

Detta gikk fint, det! Keira satt stille så lenge ho fikk noe å spise på - og DET fikk a! Godt strutsekjøtt!! :roll:

I går var frøkna lei og sliten. Når vi prøvde å ha på krage ble det bare tull. Men, til saken! Nå har stakkars veslejinta fått SKIKKELIG magesjau av alt strutsekjøttet hun fikk av veterinæren

Link to comment
Share on other sites

Nesten like heldig som meg med bikkja du da Hypr. Min hund fikk en tv over seg under flytting i 2006 (Ja..en tv). Han halta på 3-foter en dag, før jeg dro til dyrlege. Da kjentes det ut som benet i tåa var av kram snø når jeg klemte på det. Bikkja gikk 2 mnd med gips og bandasjer. Full fres på 3-ben, beinet i tåa grodde litt skjevt, men det synes ikke som om han har tatt skade av det.

Må innrømme at jeg dro litt på smilebåndet når jeg leste første linja med TV... Uflaks!

Hvilken tå var det?

Her er det andre tå uttenfra, på høgre bakben... Ut fra røntgenbildet jeg så (ovenfra) er tåa brekt utover.

Ho er jo bare 5 mnd og er propel så mye ho kan...

 

Det var andre tå innenfra på høyre bakben. Trodde aldri han skulle bli bra, slik som han hoppet og sprang rundt omkring.

Link to comment
Share on other sites

Dette vil nok ingen ende ta...

 

Da jeg jobbet i helgen, var Keira hos mor og far. Når jeg kom for å hente henne, så jeg hun haltet (hun har gått på benet til nå). Jeg tok av potesokken og så blod/verk på bandasjen. Gjett om jeg fikk hetta... Synes det har vært nok trøbbel i det siste, og er skikkelig lei.

Jeg ringte dyrlegevakta og spurte meg fram, og fikk beskjed om å få av bandasjen og ringe tilbake. Jeg gjorde så, og jeg så mye verk. Ble vel mest uvel og kvalm mens bandasjen ble klippet av.

 

På poten hadde det blitt betennelse. Poten var veldig hoven, og ca. 50% av hårene var borte. Gipsskinna hadde vridd seg litt, og etter mitt syn tror jeg denne har redusert blodsirkulasjonen i benet. Gipsskinna hadde også gått i oppløsning på 2 steder pga alt verket. Rødt, sårt, verkete. Litt varm på nesen. Etter en prat med veterinær igjen, ble vi beordret om å komme til Lillehammer for å få henne på antibiotika så fort som mulig. Vi vaska og tørka såret og bandasjerte forsiktig.

 

En hyggelig og behjelpelig kar tok oss i mot på Sentrum Dyreklinikk, og så først på lymfekjertlene. Disse var veldig hovne, og han valgte å bedøve henne med en gang. Keira skifta navn til Shakey, og han begynte å se på benet, og konstanterte at det var riktige beslutningen å dra dit søndagskveld og ikke vente til mandagsmorgenen. Han vasket og fønet, før gel ble tatt på før vattbandasje og tjukkere bandasje og tape. Antibiotika og litt kortison finn ho i sprøyte, for å få hevelsen til å gå ned.

 

Samtidig fikk vi trekt siste hjørnetanna som satt løst.

På vei hjem lå Keira i fanget mitt, utstrakt og lunt og godt. Vi rakk akkurat å passere Moelv, da jeg kjente jeg ble bløt nedover låret. Frøkna tissa på meg, ja!

 

Skjerm har fungert dårlig på Keira, så i stedet har jeg sydd noen fotposer som jeg taper på når jeg ikke har henne under oppsyn. I morges var denne litt fuktig, og jeg tok den av og kjente at bandasjen ikke var knusk tør. Etter avtale med veterinæren min, skulle jeg komme innom etter bandasje og selv bytte den ytterste, og se om vattbandasjen var verkete. På vei hjem var jeg innom apoteket etter enda en antibiotikakur, og når jeg skulle ta Keira ut av buret hadde hun spist av seg hele bandasjen.:S Gjett om jeg var oppgitt og irritert...!!

Potene så vel og merke bra ut, litt røde og hovne, men ingen antydninger til verk.

Fikk etter hvert på bandasje, og nå sitter vi klare for ny veterinærtime i morgen!

 

Ikke for å glemme - Rondo har seff fått nye utslett under magen og klør som et uvær...

 

...Hva er det jeg har gjort galt siden det skal være så mye tull hele tiden....?

Link to comment
Share on other sites

Kjære deg "manne" , jeg føler virkelig med deg :?

 

Noen ganger vi det ingen ende ta :shock:

Det ene avløser det andre :o

 

Og man begynner å lure på det ene og det andre, og man føler seg en smule nevrotisk og opprådd.

Driver å "forsker" en del her i for bindelse med Bella og allergien hennes. Har vel funnet ut følgende at hun klør mindre når hun står ute og ikke er med inn på jobben min.

 

 

Lykke til både til deg og voffsene dine :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk takk!

En blir virkelig motløs.

I sørpeføre osv. fikk jeg i dag tak i et par potesokker i neopren, som skulle tåle litt vann. Jeg måtte på jobb og søs passa Keira. Etter litt ringte søs. De hadde vært ute, og sokken tålte tydelig ikke halvbløt snø. Bandasjen ble våt IGJEN. Vi var forrøvrig hos veterinær i dag. Ny doping, for å kunne se på benet ordentlig, og veterinæren syntes det så fint ut. Sårene mellom potene var greie, men det var et par oppå rista vi må følge med på. Om ikke annet var dette gode nyheter! =)

 

Er jo noe hver eneste dag - hvis ikke flere ting om dagen. Håpløst! Ikke rart en både kan bli narkis og alkoholliker....

Link to comment
Share on other sites

Skautussa; ang Bellas allergi - du burde vurdere våtfor "Vom og hundmat". Det kan ha god effekt! Finnes i flere typer, og er nedfrosset. Rimelig er det også.. Du får det bl.a på Tam Alna, spør etter Espen.

Ei venninne av meg har brukt det på ene hunden som har allergi de lux og det fungerer veldig bra. Vi bruker det på hundene her, og merker stor forskjell nå vi har kutta det ut. Selv om vi bruker kvalitetsfor ellers også.

 

Hypr: huff, så mye træl! Ang potesokk er det kanskje best å ta på en liten plastpose under potesokken når bikkja er ute, men ta den av med den gang hu kommer inn. Det blir for tett med plast på såret vettu.. Hvordan går det ang verk og sår? Håper dere får rett behandling for infeksjon.

Link to comment
Share on other sites

Hypr: huff, så mye træl! Ang potesokk er det kanskje best å ta på en liten plastpose under potesokken når bikkja er ute, men ta den av med den gang hu kommer inn. Det blir for tett med plast på såret vettu.. Hvordan går det ang verk og sår? Håper dere får rett behandling for infeksjon.

Prøver med plastpose'n ja, men lite lettvint, egentlig. Prøvd å få på en 5 mnd gammel valp en sokk, når hu har bestemt seg for at a ikke vil? Merk: Hu er litt stri ;P Ho har vært veldig snill og tålmodig, det skal sies.

I går så poten bra ut, sårene mellom potene var bra, det veterinæren var mest opptatt av var to sår oppå rista. Ho fikk på salve og kompresser, så det blir nok bra! Ho er nok i de beste hender veterinærmessig.

Samtidig får ho smertestillende tabletter (pga. bruddet), og antibiotika for betennelsen.

 

Men skal si en blir oppgitt: Er hun alene biter hun opp bandasjen, da skjerm ikke funker så bra. Bruker annen potesokk utenpå. Når en da skal ut på noe selv, må en få andre til å passe henne, og HVER gang har det blitt noe krøll: 1: mista bandasjen. 2: Skinna vridde seg, dårlig blodsirkulasjon sammen med rå bandasje = betennelse. 3: Bandasjen ble dritbløt. Detta er altså på ei uke. 5 veterinærbesøk på 8 dager. Inni alt dette er ikke Rondo i form. Er vel snart ingen som vil passe vesla, vel! :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper for din del at vovsen er forsikra! Ellers blir det dyrt i lengden.

 

Det høres virkelig ut som om du har fått "haugen på nok" av trøbbel for ei stund; men det ser jo ut for at ting går framover nå og det er jo det som er hovedsaken. Så lenge sårene gror slik de skal og hun er dekka med antibiotika så er det egentlig bare tid og tålmodighet som skal til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper for din del at vovsen er forsikra! Ellers blir det dyrt i lengden.

 

Det høres virkelig ut som om du har fått "haugen på nok" av trøbbel for ei stund; men det ser jo ut for at ting går framover nå og det er jo det som er hovedsaken. Så lenge sårene gror slik de skal og hun er dekka med antibiotika så er det egentlig bare tid og tålmodighet som skal til.

 

Ho er forsikra, Ja, men Rondo er ikke forsikret lenger, dessverre. har vel blitt en 2-3.000 på han siste tida. Keira har passert 2.500 + det akutte på en søndagskveld, som jeg ikke vet summen på enda.. Men drar jo på alt med ekstra bandasjer, forskjellige potesokker osv... :S

Det går framover, ja, men jeg er skikkelig lei og motløs nå! I dag var det oppkast hos Keira som sto på planen... Montro hva morgendagen bringer? hehe..

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har oppdatert til nå, så får jeg vel fortsette..

Som Skautussa skriver ang. Bellas problem med talgkjertler: Vil det ingen ende ta?

 

Bytta den ytterste bandasjen til Keira i går kveld, og jeg så det hadde værket litt, så i dag tidlig ringte jeg veterinæren, og vi ble bedt om å komme. Veterinæren klippa av bandasjen, og vi fikk oss begge et lite slag i trynet: Benet er værre, værket en del, og var tydelig vondt. Lymfekjertlene er heldigvis mindre, men... Veterinæren ble usikker på hva hun skulle gjøre, og ba om en andre veterinær for å se på det. Det er så ille at ingen av de to turte å sette på noen bandasje... :S Så nå er det stor krage som henger seg fast i alt, og ho har egentlig ikke lov til å gå i det hele tatt. :?:?

Link to comment
Share on other sites

Huffda det høres ikke bra ut nei. Hvordan er allmenntilstanden hennes da? Spiser og drikker hun og virker hun å være i form ellers? Virker hun medtatt?

 

Antibiotikaen klarer tydeligvis ikke å ta knekken på infeksjonen som hun har - veterinærene må i alle fall vurdere hvordan de skal behandle henne videre. Og de må ikke drøye tida for mye heller for å unngå at infeksjonen utvikler seg enda mer.

Ikke sikkert at antibiotika alene er nok her; mulig de må operere dersom det er gått dypere infeksjon.

 

Hold oss oppdatert manne!

Link to comment
Share on other sites

Synes snuppa har fortjent noen bilder her også. Ikke bare bare å bli dopa 3 ganger på 8 dager, når en knapt er 5 mnd gammel..

Her fra tirsdag 15., 3. gang med dop...

n630700725_839935_3373.jpg

n630700725_839957_1955.jpg

 

Dette er av benet hos veterinæren i dag

n630700725_839936_3648.jpg

n630700725_839958_1360.jpg

Litt dårlige bilder, men ser en f.eks. under kloa på 3. tå ser en at det ligger størkna verk. Noen sår oppå rista, og kloa på tå tre, som er brukket er temmelig skakk, ja!

 

Allmenntilstanden hennes synes jeg etter forholdene er bra. Litt slapp, men drikker godt og mat er topp! Synes det er litt vanskelig å si ift. aktivitetsnivå, siden hun ikke får lov til å basa. Samtidig er hun lett å manipulere til å sove. Vi prøver å trene litt mentalt i stedet da, og det funker jo sånn sett. Virker ikke som det er noe feber. Vannmengden har jeg tenkt har vært litt stor, men lurer på om det er pga. antibiotikaen og at hun fikk en sprøyte med kortison på søndag? Samtidig har det vært to små tilfeller av bittelitt oppkast? I går og i dag... Ikke mengder, nesten mer som gulp..

 

Nå er vi veldig glad i å kose oss, så i dag har det gått bra å være i ro. Skjermen har også fungert tådelig greit i kveld. Virker som om hun også er lei. Det har ikke vært annet enn klynking når vi har rørt benet før, men når vet så vidt tok i det i dag, skrek ho. Vi har ny time i morgen, så da får vi se. Hun går på benet nå, men er nok litt vondt. Hun får antibiotika og Rimadyl (smertestillende) to ganger om dagen.

 

Jeg kan ikke annet enn å skryte av henne. Antibiotika'n (som det ikke er noe annet enn vond smak på), spiser hun av seg selv, altså uten å tvinge eller lure det i henne. Ho durer inn hos veterinæren, og begynner å bli snill ift. ukjente hunder (til å begynne med boffa hun, skulle helst leke med, osv...). Et par dager til, så tenker jeg hun hopper oppå bordet selv, også! Sitter temmelig stille (til å være mark) når vi tar av og bytter bandasje. I går bare lå hun på sida og jeg skifta bandasje - hun brydde seg ikke engang! Skjønner at vi må ha på sokk før vi kan gå ut (setter seg ned, og sitter stort sett rolig).

Bare så vondt at hun må ha vondt, når hun oppfører seg så bra som a gjør. En må vel se det positive: Hun har utviklet seg mye siste uka, lært mye og vært usedvanlig snill.

Håper det bare går framover nå, synes hun har vært igjennom nok. Groprossessen går tregere nå uten bandasje, og det er større fare for forkalkninger, som igjen kan føre til at tåa blir vond senere. Men, nå må første bud være å få bukt på betennelsen og ikke basa for mye... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Lenge har det gått bra.

Jinta har blitt stor. Rondo har ikke hatt store betente kuler - Lightfôr var løsningen her, samt å klemme ut kulene jevnlig (stort sett daglig).

 

Når Keira brakk tåa lå hun konsekvent motsatt side av benet med tåbrudd. Dette førte fort til et lite liggesår på venstre hase. Vi har jevnlig vært hos veterinær, og kulen ble nevnt: "Følg med på kulen at den ikke blir større - pass på at hun ligger mykt". Keira er med der jeg er, og har fått lov til å ligge på sofan - Jeg vet forøvrig ikke om flere hunder som har like mange pledd/tepper :P

 

Kulen ble værre - alle har spurt meg om jeg har sett kulen, og spurt hva det er.. "liggesår". 6 mnd gammel og har liggesår, ja...

 

Det endte med at kulen, ifølge journalen, hadde plommestørrelse. Det ble tynt med hår, og kulen ble rød og sår. I samråd med veterinær ble vi enige om å fjerne kulen, men da måtte vi til Gjøvik. Vi dro over til den "gær'ne sida", og veterinæren der kunne konkludere i at kulen var for betent og stor til at den kunne oppereres. 10 dager med antibiotika måtte til, og verning av området.

Dette gikk fint, og 2. mai bar det til Gjøvik igjen. Operasjon ble gennomført, og veterinæren var fornøyd.

 

Det tok ikke mange minuttene før enn Keira dro av seg bandasjen og nappa litt i stingene :S

Jeg har konstant prøvd å passe på henne, skjerm er ikke noe vi er glad i. Det gikk fint inne, men så fort hun satt 5 min i bilen ble bandasjen borte.

Skjermen måtte på! Det gikk bedre og bedre, og i finværet koste Keira seg ute på plenen.

....Inntil sist søndag... Det var finvær, og Keira var mye ute, med krage. Jeg vær mannskap på elgbanestevne, og mor passet Keira. Tlf. ringte "Keira rister så fælt på hodet - øra er røde og klør". Ørebetennelse, tenkte jeg, og forventet at kvelden kom til å bli lang, hvis vi måtte til dyrlegen igjen. Jeg ringte dyrlegevakta, og fikk beskjed om å rense ørene ordentlig, men jeg slapp ikke til. Ørene var brennhete, og kroppstemperaturen høg.

 

Tydelig smerte, og med så store ører er det noe å ha vondt i....

 

n630700725_1197393_5017.jpg

 

Jeg ringte veterinær igjen og vi avtalte at det var best å komme i gang med behandling straks. Enda en Gjøviktur... Veterinæren konstaterte ørebetennelse, og kløstillende middel ble tatt i øra, og gjett om bikkja gnurka.. Verste jeg har hørt - det var nok godt!

 

Keira har blitt en kostbar hund, men du verden så fin og snill :D

 

Rondo har forøvrig fått igjen kuler etter at jeg flytta - nå får han nok en del ekstra fôr med mye fettinnhold (og for alt jeg vet kan han snoke i matkoppene til de 2 her som spiser valpefôr)....

 

Nå har det gått 11 dager siden operasjonen, og stingene skal snart taes. Men, Keira har alt tatt et selv...

Noe er det alltid - Snart har vi klippekort hos veterinæren, og telefonnummeret laget på hurtigvalg på mobilen..

 

n630700725_1197392_4394.jpg

n630700725_1197394_5669.jpg

Fin strømpebukse, vel?

n630700725_1197395_6303.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jämten min, frøya, brakk venstre baktå under elgjakta i høst. Siden hun fortsatte å jage elg den samme dagen og hun tråkket nesten ned på poten, trodde ikke dyrlegen dette var noe farlig. Foten hovnet kraftig opp og ny veterinærbesøk konstaterte benbrudd. Det ble surret på bansasje og sportsteip. Hun fikk hvile en uke og så var det jakt igjenn. Ikke helt samme tempo, men... Foten er nå helt bra.

Link to comment
Share on other sites

Jämten min, frøya, brakk venstre baktå under elgjakta i høst. Siden hun fortsatte å jage elg den samme dagen og hun tråkket nesten ned på poten, trodde ikke dyrlegen dette var noe farlig. Foten hovnet kraftig opp og ny veterinærbesøk konstaterte benbrudd. Det ble surret på bansasje og sportsteip. Hun fikk hvile en uke og så var det jakt igjenn. Ikke helt samme tempo, men... Foten er nå helt bra.

Det høres jo bra ut!

Keira hoppa på 3 ben, og hadde tydelig smerte. Siden hun også bare var 5 mnd når det skjedde, var det ingen sjanser å ta. Operasjon ble også vurdert.

 

Tåa ser forøvrig bra ut nå, og veterinæren er fornøyd.

 

 

I dag har vi vært å tatt stingene etter operasjonen. Ett lite sår nederst, som forhåpentlig vis vil gro innen et par dager - ellers var det bra :))

Stakkars frøkna er i startfasen på løpetid også - alt på en gang!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...