Jump to content

Tyde og lese spor/tråkk. Hvor ferskt/gammelt det er?


oveo

Recommended Posts

Hei. Er inn i mitt andre år med hjortejakt. 

Kommer over en del tråkk og spor. Så kommer spørsmålet. Gikk hjorten her for 10 minutter, 10 timer eller 10 dager siden. 

 

Om ting har lagt seg over sporet eller skit, så har jeg kunkludert med at det ikke super ferskt. Tenker da på barnåler og andre ting som har lagt seg oppå spor. Har da tenkt at sporet er 1 dag + gammelt. Med mindre det har blåst veldig den siste tiden. 

 

Hvor rette kantene etter avtrykket fra klåvene er, kan og være et indikasjon på hvor ferskt det er. 

 

Har gått på jakt med andre jegere med mer erfaring. Alle har en formening om dette. Er det bare jeg som sliter med å stavfeste hvor gamle tråkkene er? 

 

Hadde  vært kjekt å høre hva dere ser etter for å tyde hvor gammelt sporet er. 

 

Legger ved eksempel på:

Tråkk jeg anser som rimelig ferskt

received_537629126696638.jpeg

 

skit som jeg vil tro er opp i mot en dag gammelt 

IMG_20180910_142131.jpg

Edited by oveo
Link to comment
Share on other sites

Spor i seg selv er som du selv sier vanskelig å fastslå, men ja er å se om ting har lagt seg i sporet eller om frosten har satt seg i sporet dersom du jakter i snø. Ut i fra bildet du viser ville jeg si at det er nyere - kanskje dagsferskt? Du kan også se etter fuktighet i fartsområdet dyret har gått, ser du at det har sprutet opp ifra vanndaper e.l. vet du at dette ikke er gammelt. Lorten du viser er vanskelig si noe på ved å bare se et bilde men jeg ville ansett denne som eldre (3-5 dager dammel?) om det ikke er spor i nærheten eller at den avgir varme, kan ofte kjenne varmen om du bare holder hånda over den. Kan også se etter damp om du pirker borti den med en pinne. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...