Jump to content

Duejakt: Hvordan behandle kjøttet?


Kain

Recommended Posts

Helt fersk jeger her, nettopp i gang med første sesong. Jeg har skutt en håndfull duer, men har noen spørsmål angående behandlingen av kjøttet da jeg finner motstridende meninger om temaet og jeg  gjerne vil få mest mulig ut av fangsten.

1. Mørner man duer hele? Med involler og alt?
2. Dersom man velger å ikke mørne duene; har det noe å si for kjøttkvaliteten om rigor mortis har slått inn når man fjerner filetene?
3. Hva med skuddkanalene? Det kan jo potensielt bli en del av dem. Skjærer man dem bort likevel, eller lar man dem være? Om man lar dem være, vil ikke koagulert blod inne i kjøttet påvirke smak/kvalitet?
4. Kan man/burde man virkelig servere due slik man gjerne serverer biff? Altså ikke gjennomstekt? Har alltid hørt at fugler skal gjennomstekes, men har hørt at det ikke er nødvendig med due.
5. Noen andre tips fra dere med erfaring jeg burde ta med meg?

Tusen takk for hjelp 😃
 

Link to comment
Share on other sites

Bare så det er sagt, så kommer du til å få like mange motstridende meninger her som noe annet sted.. kanskje fler 😂

 

Det jeg gjør med duer(som ikke er noen fasit, bare min måte å gjøre) er dette:

Filetene plukker jeg ut når jeg kommer hjem fra dagens jakt. Eventuelt blod skylles vekk i rennende kaldt vann. Pakkes i "middag for en" porsjoner og rett i frysen.

En dag jeg har tid og ikke skal på jobb rett etter jakta koker jeg kraft på duene jeg har skutt den dagen og fryser ned i isterning poser. Det trengs ikke så mange duer for å få nok kraft til både due og kylling middager i en god stund framover 😊

 

Når det gjelder steking så steker jeg alltid fugl hele veien gjennom. Aner ikke om det er noe risiko knyttet til medium stekt duekjøtt, har bare alltid gjennomstekt fugl..

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg henger opp hel fugl i 2 døgn ca på denne tiden av året (ca 40 døgngrader)

Blod skyller jeg vekk best mulig, men skjærer ikke vekk noe av kjøttet pga litt blod. Kjøttet steker jeg 1-2 minutt på hver side, de er skikkelig rosa i midten og smelter på tunga. Steker jeg for lenge så er det skosåle med en gang.

 

Scott Rea på youtube, søk opp og se hva han gjør :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg spør mer. Jeg skøyt tre duer i fire-fem tiden på torsdag og hang de utenfor huset mitt i nettingposer. Jeg har vært korttenkt, kanskje pinlig korttenkt, fordi de vil deler av dagen ha hengt i sollys. Er dette et problem? Vil jeg tydelig kunne lukte det om det er et problem? Har vært matforgiftet før, og føler ikke for noen reprise av det...

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke latt det henge i sollys, men her nede kan det fort være 20-30 grader i solsteiken nå, så jeg henger fuglene mine i uteboden.

Lukt på fuglen er det, spesielt når du åpner fuglen. Jeg pleier å ta ut filetene og lar de ligge en del timer i kjøleskapet i tupperware med lokk, når jeg tar av lokket så lukter det veldig lite.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...