Jump to content

lade data for rolling block? (45-70)


OleST

Recommended Posts

hei, har nylig bygget meg en rolling block 45-70 govt, riflen er basert påå en kongsberg m/22 hagle men har fått alle nødvendige forsterkninger og er nå bygget om til rifle. det jeg lurer på nå er hva slags ladninger jeg kan bruke i den? det som står i ladeboka av lade data er ikke trygt og bruke i en rolling block. (står advarsler i ladeboka) finnes det ferdig ammo som er greit tilgjengelig i norge?

 

vil helst unngå og måtte importere krutt fra usa for og få ladd ammo så lade data for de kruttsortene som fins her til lands er best.

 

skal i hovedsak unngå svartkrutt da det er meget korrosivt.

Edited by OleST
Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, OleST skrev:

vil helst unngå og måtte importere krutt fra usa for og få ladd ammo så lade data for de kruttsortene som fins her til lands er best.

Du slipper å importere krutt. Butikkene her hjemme har det som trengs:

https://www.hjemmelading.no/products/pyrodex-rs-svartkrutterstatning-454g2

 

https://www.brownells.no/Hodgdon-Krutt-Pyrodex-RS-454-gram-454gr-BE10385

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, OleST skrev:

er ikke pyrodex også forferdelig korrosivt?

Ikke værre enn at tusenvis av ladere/skyttere har brukt dette kruttet i mange ti-år.

 

Er du redd for å pusse børsa?

 

Vær heller redd for å eksperimentere med røyksvake ladninger i en gammel svartkrutt-mekanisme. Man bør besitte ett visst kompetanse-nivå for å lade røyksvakt til svartkruttbørser. Og det er ting du spør om (og skriver), som indikerer att du ikke besitter denne kompetansen akkurat nå. 

 

Du må få noen med slik kompetanse til å fysisk se børsa di, og så gjøre en vurdering på hva som vil være trygt å gjøre.

 

Du snakket om «langholds-skyting» og 45 hylser med 110+ grain volum i din forrige tråd. Og da er det svartkrutt eller svartkrutterstatninger som gjelder.

Hvorfor har du plutselig fått for deg at det er en ide å bruke røyksvakt krutt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for all del ikke redd for og pusse børsa men slik jeg har forstått så er svartkrutt vanskeligere og få tak i i forhold til røyksvakt pluss at det kan tære på løp/mekanisme over tid (røyksvakt vil selvsagt også gjøre dette men i mindre grad). Er klar over at de opprinnelige grain målene er for svartkrutt og hadde absolutt ingen planer om og pushe grensene for trykk!

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, OleST skrev:

og hadde absolutt ingen planer om og pushe grensene for trykk!

Men hvordan vet du hvor denne grensen går, i en «hjemmelaget» RB-rifle?

 

Og hvordan ser du for deg at «vi» skal kunne svare på det, som ikke en gang har sett kreasjonen?

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, OleST skrev:

"hjemmelaget", børsa er bygget som prosjekt i læretid som børsemaker og er bygget etter alle kunstens regler.

 

Da må du vel ha en læremester som kan besvare alle dine spørsmål MYE bedre enn noen tilfeldige tullinger på ett nettforum?

Link to comment
Share on other sites

Ja men jeg prøver samtidig og grave etter informasjon angående lading og slikt selv, all informasjon fra nettet blir tatt med en god klype salt + diskutert med lærer, det er ikke slik at jeg bare stuper ut på nettet og sluker til meg hva enn av informasjon for så og slenge i noe krutt i ei hylse og risikere liv og lemmer basert på noe som kan være rent pøisevev.

Edited by OleST
Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke læreren din kan svare på hvorvidt denne børsa håndterer kjøpeammo eller må ha patroner ladet på «trapdoor-nivå», så er det garrantert ingen her inne som kan gi ett sikkert svar.

 

Speer sin ladebok har mange ladninger for 45-70, med røyksvakt krutt, godkjent for gamle Trapdoor rifler (svartkrutt). Og det er, som du har sett, lett å få tak i amerikansk krutt i norske nettbutikker. Jeg tror du og læreren din finner best ut av dette uten hjelp fra andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nævne at Dansk M1867 Rolling Block i 1896 blev ombygget til røgsvagt og max. tryk sat til 1600bar~23,2kpsi.

Ligeledes er max. tryk for Svensk M89 RB 1600bar, max for Norsk er jeg ikke klar over men mon ikke det er trygt at tænke at det er det samme som de andre?

Hvilket er væsentligt lavere end den Amerikanerne kalder Trapdoor som  ligger på 28kpsi~1930bar.

Så det er ikke meget de gamle RB kan tåle.

Link to comment
Share on other sites

Ok, børsa kan garantert håndtere mildere kjøpeammo, burde kanskje ordlagt meg annerledes.

 

Takk for tipset, skal få kloa i en slik ladebok. Da har tråden gjort nytten sin.

 

Chickenthief- dette er ikke en antikk Rolling Block men en 1953 modell hagle som er bygget om til rifle.

Edited by OleST
Link to comment
Share on other sites

Vår syvende far i huset har ei slik hagle:

Den ble kjøpt på tidlig 50-tallet, jeg ser av serienummeret at den ble produsert i 1951 hvor det ble produsert 2400 stk. Det var det året det ble produsert flest av disse. Kaliberet er 16.

Jeg kan ikke noe om slike våpen, men jeg ser at godset i låsekassa er av en annen (støpning) enn det jeg har sett på eldre Husqvarna og tilsvarende rifler fra tidligere tider. Hva en slik  børse tåler vil jeg tro svartkruttfolken kan en del om. Jeg har selv en eldre svartkruttrifle som benytter patroner hvor jeg har fått kyndig veiledning fra dette miljøet. Lader man med svartkrutt er det visse prosedyrer om fyllingsgrad som gjelder (komprimert ladning). Jeg tviler på om den kan lades over det trykket Chickenthief nevner her. Som nevnt er jeg ikke ekspert på denne kategorien....I svartkruttmijøet er jeg sikker på at det finnes de som har gått opp denne løypa.

M-22.JPG

M/22 hagle kaliber 16, produsert i 1951 på Kongsberg.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...