Jump to content

Skaftemner - «lage selv»


fruLebjaminsen

Recommended Posts

Sløydlærer med svært liten erfaring har mange spørsmål om emner til kniver (underviser i mellomtrinnet, og lager kniver med slirer i 7.klasse).

 

Mange her i Kammeret snakker om stabilisering av f.eks surbjørk. Hva/hvordan/hvor gjør man det? Hadde ei stor kirsebærstamme som jeg skar emner av til mine 7.klassinger i fjor -  og oppdaget at mesteparten var råttent og skar bort... men når jeg ser bildene deres, burde jeg kanskje ha tatt vare på det. Men jeg vet altså ikke hvordan og/eller hvor man får stabilisert halvråtten ved...?

 

Syns det er artig å lete etter emner i skog og hager, og «produserer» til elevene selv. I fjor brukte vi selje, bjørk, kirsebær, noen møbel-biter jeg fant i kjelleren (et eller annet tropisk slag) og osp.

Jeg tørket en stor stokk selje der jeg forseglet alle snittflater med trelim i litt over et år. Det ble flotte skaft med fine tegninger og farge, gikk greit å forme. Mesteparten av den store kirsebærtregreina forsvant i søpla, fikk ut bare 8 emner pga den før omtalte råten jeg trodde måtte bort... men de få som valgte kirsebær fikk flotte skaft med vakkert spill, fin farge. Ospa ble litt tam/«flat» og ble gul når vi oljet, men var veldig lett å forme. 

 

Sist høst lette jeg i skogen etter gamle knorte-krokebjørker (bor i Lofoten, så ikke spesielt store trær). Fant noe spennende greiner som jeg tok med hjem. Preparerte på forskjellige måter - noe som selja over med lim på sagflater, noe barket i mindre kubber, noe skar jeg opp i små biter á la to-tre emner. Alt ligger tørt i fjøsgangen. Er spent på hva som blir best. 

Hvor lenge må emner tørke? Hvilken metode bør jeg bruke for best hell? Når på året bør jeg sage ned interessante trær? (Naboen har en fantastisk lønn full av knuter, jeg kjøpslår med henne... og har selv en gammel knortete bjørk som har hundrevis av emner i seg...). Det er kanskje skrevet en lenke om dette her på sida tidligere, men har ikke funnet ut så mye.

Ellers samler jeg på alt jeg kommer over av møbelbein etc. Har også en bit valnøtt - er det bra til skaft? Er også interessert i å få tak i svartor. Det finnes ikke her. Hvem kan levere det?

 

Hilsen ivrig grønnskolling

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Stabilisering av treverk foregår at man enten trekker ut all luft av treverket ved hjelp av vakum og fyller på med resin som må herde.  Det krever naturligvis litt utstyr, https://www.gustavsenas.no hadde iallfall en del slikt inne. Man kan også sende det avgårde for å få det stabilisert. http://www.wallarna.webshoponline.se driver med dette. Ellers er det en del som driver på hobbybasis.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...