Jump to content

Lavt treffpunkt med homogene kuler i 1 av 2 rifler


matsb

Recommended Posts

Hei. 

Har et problem der ei ladning funker perfekt i ei pipe, og samler veldig bra i en annen, men de har veldig lavt treffpunkt i rifle nr. 2. 

 

Noen som kan ha et svar på dette? 

 

Det som blir skutt er Lapua ScenarL 136grain og Barnes TTSX 120grain.

Samt Lapua Naturalis som var fabrikkladet. 

 

Scenar ladet med 47gr N560 og TTSX ladet med 48-50gr N560 og 44-46 N160

 

Det som fikk høyest treffpunkt av de ladningene var 45 og 46gr N160, men de lå fortsatt 70-80mm under Scenarn.. 

I den andre rifla lå de likt med under 10mm margin uansett ladning. 

 

Forstår at presisjon osv. kan variere fra pipe til pipe, men at ei pipe kaster homogene kuler så mye lavere enn den andre finner jeg rart. 

 

Noen tios om problemet? 

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, matsb skrev:

Samt Lapua Naturalis som var fabrikkladet. 

 

25 minutter siden, matsb skrev:

I den andre rifla lå de likt med under 10mm margin uansett ladning

Så...... du har ei børse som samler scenar og TTSX og fabrikkladet Naturalis på 10mm (en klistrelapp) selv med forskjellige ladninger på 100 meter, til tross for at det er helt ulike kuler og kulevekt?

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

 

Så...... du har ei børse som samler scenar og TTSX og fabrikkladet Naturalis på 10mm (en klistrelapp) selv med forskjellige ladninger på 100 meter, til tross for at det er helt ulike kuler og kulevekt?

10mm i høyden fra benk med forskjellig krutt/kruttvekt. De dårligste comboene ga mye dårligere resultater selvfølgelig. Utslag side til side var det samlinger innafor 20mm med begge, men scenarn dro til venstre mens ttsxen dro til høyre. 

Edited by matsb
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, matsb skrev:

Utslag side til side var det samlinger innafor 20mm med begge, men scenarn dro til venstre mens ttsxen dro til høyre. 

Og Naturalisen dro til?

8 minutter siden, matsb skrev:

De dårligste comboene ga mye dårligere resultater selvfølgelig. 

Hvilken combo ga dårligst resultat (i børsa som ikke sprer i høyden)?

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, matsb skrev:

TTSX med 48gr N560. 

Spredning på over 50mm i forhold til scenarn med N560 og 47gr 

Over 50mm....også høydeveis?

 

Jeg sliter med å forstå hvorfor du dro den fabrikkladede Naturalisen inn i innlegget ditt? Samlet den ikke på 10mm i «superbørsa»?

Link to comment
Share on other sites

50mm totalt. 

Fordi det ble testet bare fordi jeg måtte se om jeg var totalt ubrukelig til å lade selv. Da er fabrikk greit som referanse.

 

Altså samlingen mellom de beste ladningene av ttsx og scenar var ca. 30mm totalt, men bare 10mm om man målte bare høydedifferansen

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, ladebenken skrev:

Forskjellig ammunisjon gir forskjellig presisjon og treffpunkt. 

 

Pipesvingninger og v0.  er stikkordene. 

 

7-8 cm forskjell på helt totalt forskjellige patroner er innenfor normalen i ei jaktrifle. 

 

7-8cm var det absolutt beste. Skutt inn med scenarL lada med 47gr n560. Fabrikklada naturalis traff faktisk 15-18cm for lavt

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, matsb skrev:

Da er fabrikk greit som referanse.

Dette er jeg enig i. Men jeg har spurt etter denne referansen 3 ganger nå..... (og der kom det 15-18 cm for lavt).... men det var i den ene børsa... Hva med i den andre?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du har vel justerbart kikkertsikte 😜  

 

Hvilken rifle er dette? 

 

Min erfaring er: Til tjukkere løp, og bedre kvalitet jo mindre treffpunktsforandring er det mellom ladninger. eller ammunisjonstyper. En STR skyter ti forskjellige ammunisjonstyper i tieren på 100m. Billige rifler med skakke kasser og løp, dårlige stokker og ingen bedding gir stor differanse mellom ammunisjonstyper

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...