Jump to content

Recommended Posts

Hei.

100% fersk jeger her. Jeg lurte på hvilke tanker dere har rundt å jakte gås med 30-30? Er det noe man kan gjøre og hvor burde man i såfall sikte for sikrest avliving samt best bevaring av kjøttet?

Lurer også på om det er annet småvilt 30-30 funker fint på.

Takk for svar 😃

 

Endret tittel for å gjøre det enklere for andre å finne tråden.

Ei tohi varjata - mod.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har ikke all verden erfaring med 30-30, men har skutt endel gås med rifle. Erfaringen min er at man gjør det enklere for seg selv med en presis rifle og skytter på litt lengre hold.Det er helt sikkert mulig å skyte presist nok med en 30-30 bøylerifle, men selv foretrekker jeg en presis boltrifle. Jeg skyter typisk (fra skjul) på 2-300m, men da med en 308Win og et godt kikkertsikte. Plassering av sikte- eller treffpunkt vil være opp til den enkeltes skytter sine ferdigheter. Om man sikter "midtskips" er sannsynligheten for treff størst, men også kjøttødeleggelsen potensielt total, i overgangen bryst/nakke vil man med et perfekt treff bevare begge bryststykkene.

Såvidt jeg kan skjønne er stort sett alt over 22lr nok til å ta livet av ei gås, problemet er heller å komme nærme nok til å få avgitt et godt skudd.

Hvis målet er å ha ihjel ei gås vil ei leirdue være et representativt mål, plasser den ut på ulike avstander og tren på å treffe den på første skuddet (du får IKKE mulighet til skudd nummer 2)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med .30-30win kan du jakte alt fra trost til rådyr. Men som skrevet over her, dette er ikke de mest presise våpen(bøylerifler) så avstanden vil ofte begrense seg veldig. Opptil 150m, men tror ikke du skal forvente noe mer. Pent kaliber som gir pene slakt, selv med blyspisskuler. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...