Jump to content

Ladedata underlyds/sub Hagleammunisjon


Ranger#44

Recommended Posts

Hei,

 

Ettersom det har kommet en A-12 hagledemper i hus, trenger jeg nå naturligvis underlyds ammunisjon. 

Jeg ser at Landrø har #7 i sub, men skulle gjerne hatt #5 og gjerne rundt 32 grams.

 

Videre antar jeg derfor at jeg er nødt til å lade selv. 

 

Spørsmålet er da om det er noen som har ladedata på dette, gjerne med komponenter som jeg kan få tak i her i Norge? Dvs, Siam sin heftige fraktpris gjør at den utgår. Ser vel på hjemmelading og brownells som aktuelle forhandlere, men tar gjerne imot tips om andre.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladet noen patroner for å teste med med N310 krutt. Der lå hastigheten under lyd-hastighet. Så det kan være verd å prøve som et utgangspunkt. Alle kompenentene kjøpt i Norge.

 

Datene jeg testet var som følger:

Hylse: Gamebore super steel grå cal 12/70.

Krutt: Vitavouri N310.

Hette: Win 209

Wad: Z2M 12H24

Haggel: 28 gram chilled shot 2,5mm.

Stjernebrettet til COL 58mm.

 

Testet følgende kruttvekter, som ga følgende hastigheter (kronograf på 2,5m til første fotocelle, 2 grader C ved kronografering):

1,0gram - V1=255m/s (V2,5=240m/s).

1,1gram - V1=306m/s (V2,5=291m/s).

1,2gram - V1=329m/s (V2,5=314m/s).

 

Ladningene er ikke trykktestet, men basert på data funnet på nettet (skal være hentet fra Lyman 5.ed, som angir N310 19 grain, 7500psi, 1189fps, med andre data på hylse/hette/wad).

Den laveste ga svært trangt treffbilde, og var veldig ''daff''. Den midterste ga jevnt treffbilde, med spredning ca etter choke. Den 1,2grams ladningen begynte å spre mye.  

1,2gram var såpass frisk at det fristet ikke å teste 1,25gram. Sikkert ikke noe problem i et sterkt våpen, men når spredningen gjorde 1,2grams ladningen var såpass stor, var det ikke vits å teste høyere for min del. 

 

Patronene ble testet i en Sauer s/s cal 12/70. Var veldig behagelige å skyte med, med lavt smell. Ikke prøvd dem på vilt. Dette er vel rundt hastighetene som svartkrutt gir?

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...