Jump to content

Nye Zeiss Conquest V4 6-24x50.


jerognal

Recommended Posts

Det har seg slik at med systemvåpen så har behovet for en dedikert kikkert for Jaktfelt vært skrikende i lang tid. Har en Swaro 2,5-15 Z6i II som har gjort tjeneste som både jaktkikkert og Jaktfeltkikkert i et par år.

IOM at XXL nettopp hadde 25% på alt så tenkte jeg at nå skal det bli dedikert Jaktfeltkikkert.

Interessen for en 6-24 Conquest våknet. Ned fra 11.500 til 8600,- hjalp MYE på handeliveren.

Leste litt "tester" på amerikanske forum og de var utelukkende positiv. Det ble handel.

I går ble kikkert montert og testet på både bane og i nattemørke visa Swaroen.

Litt info først: 30mm rør, lysretikkel med rikelig justering av lysstyrke, utvendig tårn vertikalt med zero-stop, parallaksejustering, Lolutec coating.

FY FLATE! Dette er virkelig en budsjettvinner. LØP Å KJØP!

Krystallklar helt ut i kantene. (Noe Victory har slitt med tidligere).

MASSEVIS av klikk. Lå inn i PCB og med 144 gr kula har eg klikk ut til 1200 mtr med QR montasjene til Leupold. Repeterbar til punkt og prikke.

Testet i nattemørke (inn i mørk skog og fant noe smått å sikte på i mørket). Minst like lyssterk som Swaroen. Swaroen har dog en mykere fargegjengivelse. Zeissen blir blass i fargene på natten, men like lyssterk og faktisk skarpere syns jeg.

 

Så det man har hørt at V4-serien som nå er produsert i Japan er helt i toppklasse kan jeg gladelig skrive under på... Ser egentlig ikke behovet for å bla opp 25-30K for en Swaro eller Zeiss lengre. Overhodet ikke verdt dobbel pris.  Dette duger i massevis om du klarer deg med 4x zoom. (Har lest rykter om at V4 serien har de samme glassene som V8......men sannhetsgehalten i dette vet jeg intet om).

 

 

(Har en gammel 6,5-20 Conquest og den er søppel i forhold, så her har det virkelig skjedd ting.)

 

Edited by jerognal
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...