Jump to content

Antikk Hawken med " tenningsproblemer "


Tomas

Recommended Posts

Prøver å få i gang en antikk Hawken børse, brikkplugg og " tennrør " samt nippel har alt vært i elektorlysebad og rengjort grundig. første gang jeg var på banen tror jeg fyrte av tre hetter uten å få antent kruttet i kammeret. Så skrudde jeg ut nippel og hadde i fengpannekrutt. Da smalt det, hva kan være grunnen til at dette oppstår, er det et eller annet som er for trangt slik at ikke stikkflammen fra hetta når kruttet.

 

Ble også nevnt å bruke magnumhetter, det har jeg ikke prøvd enda. Nå som det er så tørt så er det nedlagt forbud om skyting her, så jeg får bare vente til det opphører. Alle tips tas i mot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor er tennkanalen inn til kammer? Får du en piperenser helt igjennom?

 

Hva har du behandlet stålet med etter rensing? Har du brukt vanlig våpenolje?

Våpenolje og svartkrutt er visst en dårlig mix. Etter rensing bruker du dette til smøring:

https://m.ebay.com/itm/Thompson-Center-Natural-Lube-1000-Plus-Bore-Butter-5-oz-Tube-Natural-7309/331786341375?hash=item4d4001cbff:g:3QAAAOSwFNZWzI7n

Etter smøring fyrer jeg alltid av en perk.hette for å «blåse» ren tennkanalen.

 

Er det en gammel nippel? 

Nye nippler er best. Her er en selger på e-bay som har flere forskjellige typer til en billig penge. Og han sender til Norge:

https://m.ebay.com/itm/Treso-Percussion-Nipple-Lyman-Rifle-M6x-75-old-style-11-cap/281821774779?hash=item419de303bb:g:9jIAAOSw5ZBWFi4e

Edited by 32-40 Win.
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...