Jump to content

Dagbok sikkerhetskurs BPK vår 2018


Forsete

Recommended Posts

BPK = Bergen Pistol Klubb

 

Da jeg skrev meg opp på kurset lurte jeg på hvordan det skulle være og har derfor bestemt å lage en liten dagbok rettet mot de som tenker seg (de erfarne har også lov til å komme med kommentarer...)

 

Tirsdag  10/04

 

Sikkerhetsteori, klubbhistorie, klubbfremtid, baneregler, presentasjon og tørrhandling av våpen. Ruger Target MKII. Utover dette ikke særlig mye informasjon.

 

Mandag 16/04

 

Første training. Omtrent 28 deltagere. Behandling av våpen, sikkerhet, 3 serier med 5 skudd. Første gang på 25m og enhåndsskyting. Ruger Target Mark II (for en jævla drittmagasinsystem) som clicker ved hver skudd. Hylsene kommer ikke ut fra pipen (CCI-ammo tror jeg). 3 i det svarte likevel. Bytter våpen senere, får en annen Ruger II med ergonomisk grep som ikke clicker. Men det er bikkjekaldt, det er kl. 19:00, jeg har jobbet som faen hele dagen og de to følgende serier er mye mindre vellyket. Før kurset kikket eg litt på sivilpistolstevnen som foregikk samtidig. Virker mye mer moro. Det er snakk om å rive banen vi trente på, håper etterfølgeren blir utstyrt med terrassvarmere. Ser ut som det rives til sommeren, men vet ikke når den nye blir planlagt ferdig. :P 

 

Mandag 23/04

 

Skyteteori, sikting, øyeteknikk, vekt og grepteori etc. Tre nye serier på Ruger II Target på 25m bane. Federal-ammo. Første serie får jeg en skivebom under skive. Vet ikke hvor de andre gikk. Skrur opp siktene. Andre serie 2 skivebom under skiven. Hvor de andre gikk vet jeg ikke. Skrur opp siktene. 3 skudd i svart, 29 poeng total. Mange av pistolene clicker, vet ikke om det er slitasje eller limp wristing, men i stedet for å rekke opp hånden og vente på hjelp tenker jeg kunne vi fått lære å fikse slikt selv? Men storsett veldig fornøyd. Håper vi får skyte mer neste mandag... og håper veldig på terrasevarmere på neste bane :P

 

 

Tenker allerede på X-esse og PPK 7,65 som første pistoler. Får bare finne noen som vil la meg prøve sine :)

 

 

Edited by Forsete
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mandag 30/04

 

Fortsatt finpistol, 25m. Fortsatt med Ruger, 4 serier. Storsett alt i svart. Fornøyd!!

 

Onsdag 02/05

 

Luftpistol. Innendørs / elektronisk. Gud kor gøy. Veldig positivt overrasket. Den merkelig følelsen når man skyter og vet nøyaktig hvor man har truffet / bommet.

 

Mandag 07.05 

 

Duel-skyting. Walther GSP. Samler storsett 2/3 i midten hver gang men føler jeg ikke klarer å "fange" kornet, og at pistolen skyver mot venster / opp når jeg trekker av.

 

Tirsdag 09.05

 

Luftpistol. Sliten. Merkes på skytingen. Jeg kjenner jeg har lyst på egen pistol.

 

Mandag 14.05

 

Hurtigpistol. 3 serier à 10 sek, 1 à 8 sek. Hammerli SP20. Klarer ikke fange kornet og den horizontale "balansen". Har aldri skutt så dårlig. Det går fort. I tillegg føler jeg at Hammerlien dytter opp betygelig mer enn Rugeren ved avfyring. To i det ytre svarte på de to første seriene. Patetisk. Tok opp en Ruger igjen, fikk 3 i tieren. Siste serie (8 sek): 1 i det hvite. De andre: vet ikke!

Jeg fikk prøve mine nye vernebriller med styrke og føler at det er mye forvrengning bortsatt fra midt i glasset. Må teste litt mer.

 

 

Felt neste uke. Blir spennende.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Artig med en tråd med en ny pistolskytters tanker på sikkerhetskurs! Det er kjente problemstillinger som luftes her.

 

Jeg har selv holdt mange slike sikkerhetskurs og vi leverer ut evalueringsskjema til kurselevene der vi etterspør positive og negative betraktninger om kursets innhold, gjennomføring og kursholderne. Dessverre er det skjelden så mye konkret tilbakemelding og konstruktiv kritikk. Jeg synes dette er interessant lesing. Si gjerne også mer om hva du likte og ikke likte i kursets gjennomføring og innhold. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med at det er vanskelig å sette opp noe adekvat når man har lite tid på hver session og 20+ deltakere. Jeg skjønner godt at man ikke kan analysere sine feil og ev. pistolfeil med tanke at det er så mange variabler. Ser frem til å ha egen pistol og ta sessioner på 50-100 skudd for å se hva slags feilmønstre dukker opp. I morgen er det luft igjen, jeg skal prøve å bruker mer tid på skuddene, og bruke utelukkende Hammerli AP20 (siden jeg tenker meg å kjøpe en AP20 Pro). Takk for tilbakemelding!

 

(blir lenge å vente før jeg kan skaffe meg og skyte MR73... tror jeg dropper Xesse og går for en billig rørtang til å begynne med)

Edited by Forsete
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Onsdag 23.05

 

Felt. Ruger. 6 serier à 6 skudd. Digg med å prøve noe nytt. Traff bra på noen standplasser, veldig dårlig på andre, uten at standplassene var særlige heterogene. Men gøy var det, gleder meg til å skyte felt med grovere. Spennende å prøve seg på å gi kommando også.

 

Mandag 28.05

 

Luft. Som vanlig skyter jeg svært random. Noe serier har jeg alt innenfor 7'en, andre har jeg ingenting i det hvite. Og så fant jeg ut noe utrolig. Jeg prøver en links "på gøy". 10 skudd. 9 innenfor 7'en. Har aldri skutt links før (skriver med høyre hånd, øye: venstredominant). Jeg klarer knap å lade da jeg skyter links, men får tak i kornet raskere, og skjelver mindre. Felt på onsdag, skal prøve å skyte links.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Beklager mangel på oppdateringer... sommer... jobb... damer... flytting... får ikke skyte i fred!

 

Det bygges ny 25m bane på Krohnegården, og et nytt kull nybegynnere har begynt å bruke rørtangene, der er jo mulig for oss fra forrige kull å bruke klubbens grovere kalibre nå. Over de siste ukene har jeg prøvd en del: .38, 9 PARA, foskjellige .22, .454, 10 AUTO etc, på felt.

 

Er definitivt flinkest med revolver. Merkelig nok var min beste serie så langt med Casull! Vi var 3 stk som trente den dagen med forskjellige kalibere og alle 3 gjorde det best med beistet.

 

Klarer ikke å treffe der jeg vil med 9mm, og grupper skuddene mye bedre med 10 AUTO og .45, noe jeg har merket allerede de første gangene jeg var på bane i hjemlandet. Jeg får også mye mer clicks. Uforståelig.

Likte 10 AUTO veldig godt, synd det er så dyrt med ammo!

 

Sender søknad i løpet av oktober, og siden jeg må begynne med en .22 tenker jeg å anskaffe meg en PP eller lignende. Tenker at første grov kaliber blir en .357, eller en .38 når den tiden kommer.

Edited by Forsete
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...