Jump to content

litt usikker rundt erverving av våpen under 18 år men over 16


Tangemann

Recommended Posts

hei, har nylig tatt jegerprøven og ønsker å erverve våpen til småvilt jakt, hadde da tenkt å kjøpe en halvautomatisk rifle i kaliber 308 winchester og en hagle i kaliber 12, jeg er 16 år gammel og forstår det slik at jeg fortsatt skal kunne erverve våpen så lenge jeg har verge sin godkjennelse og oppbevarer det hos noen som har lov til å ha det våpenet. Jeg er litt forvirret når det kommer til 2 ting, den første er om det er "nok" å ha bestått jegerprøve( https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904  § 10 b) eller om jeg trenger et slags særskilt tilfelle (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-09-1/KAPITTEL_2#%C2%A78 § 7  ).

 

den andre tingen jeg ikke helt forstår er hva kravene er til vergen/den som skal oppbevare våpenet er. må vergen min ha bestått jegerprøve? kan jeg oppbevare våpen hos noen andre enn vergen min dersom de har bestått jegerprøve? (evt. bror min)  kan jeg oppbevare de hos vergen min selv om han ikke har bestått jegerprøve? (han har vært medlem i DFS og lokallag i godt over 20år hvis det har noe betydning)

 

Edited by Tangemann
Link to comment
Share on other sites

Fra §7 i Våpenloven:

"Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse."

Bestått jegerprøve er ikke noe krav i forbindelse med oppbevaring av våpen. Kravet er FG (forsikrings godkjent) våpenskap. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...