Jump to content

Large ring Mauser M98 med small ring gjenger


Kamtsjatka

Recommended Posts

Hei

 Er det noen som vet noe om denne mauseren som i flg børsemaker på Landrø er Large ring med small ring gjenger på løpet? Kjøpte denne der for ca 10 år siden i 30-06. Løpet var dessverre bøyd (!) så de gikk med på å sette i et kongsbergløp fra en m67 i kal 6.5x55 som jeg hadde liggende. Det var i den anledning at børsemakeren oppdaget at gjengene for løpet var mindre enn vanlig. Er det noen som vet hvorfor? Er det uvanlig? Landrø sa at det var ikke noe problem bare jeg ikke gikk for de største kalibrene, det betyr altså at .308 norma magnum er uaktuelt ;) Er det noen som kjenner igjen stokken? Lurer på hvem som har bygd om denne...

20180325_221733[1].jpg

20180325_221809[1].jpg

 

20180325_223304[1].jpg

20180325_223237[1].jpg

Edited by Kamtsjatka
Link to comment
Share on other sites

De tre sitatene ovenfor var vel en smule unødvendige. 😏 Greit nok at enkelte mener at gamle Mausere gjør seg best som armeringsjern. Men TS nevner ingenting om salg eller verdivurdering. I likhet med overprisa Blas(t)er'e, så er det sterke meninger om Mausere av eldre årgang her inne. Jeg syns rifla ser flott ut, hilsen en som har sjuke tanker om å koste på en GRS Bifrost på en gammal M98. 😝

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!😁Det var det jeg trodde at det var en sivil. Men så ble jeg i tvil pga at den  har sporet til ladeklips og utfresingen til tommelen. I tillegg var det et Hagen jakt diopter på den, og som sagt 30-06 løp. Og jeg tror stokken kom samtidig med løpet, den er ikke så gammel... Sånn sett kunne dette være en sivil kasse som ble bygd et våpen utav, eller en militær utgave som ble strippet. Se på stempel merkene er ikke det fra trykktesting? Hva tenker dere?

Link to comment
Share on other sites

Hei,

De sivile hadde også tommel utfresing og spor til ladeklips. Fin liten detalj som også kan benyttes av sivilister :thumbup:, det hender ihvertfall at jeg gjør det.

Stokken kan godt være original, blinget opp med kolbekappe. I så fall bør det være noen stempler som røper opphavet.

30-06 pipa kan ha vært den originale..!? Mauser lagde ihvertfall på `20 tallet en del rifler for eksport i 30-06 med small ring gjenger.

Underbeslaget er vel tuklet med evt, ikke original. Ser ut som den har hatt plombering for reinsdyr jakt? 

Mulig det er en Mauser modell "C" da de etter hva jeg mener å huske ikke hadde hengslet magasinbunn som B og A.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Leste på et forum i går at fabrikken byttet navn i 1923:sitat: "As I said, Mauser used up earlier actions still in stock, even if the company name was changed from "Waffenfabrik Mauser" to "Mauser Werke" in 1923"

Så antar at denne er laget en gang på 20 tallet. Forøvrig tror jeg denne er for "vandalisert" til at den noengang kan bli tilnærmet original stand igjen. Det løpet er nok kjørt. Men kunne tenkt meg å dreie ned løpet og sette på en ny valnøtt stokk og kanskje gjenge til demper også...🤔

Edited by Kamtsjatka
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...