Jump to content

Gamle "brune" hylser til .22.


Glensen

Recommended Posts

Jeg fikk en mengde .22 ammo av farfar, deriblant noen Lapuapatroner. Dette er gammel ammo, kanskje mer enn 40 år. Disse hylsene er av noe som ser ut som kobber. Regner med at det er messing, men de har en mye mørkere farge. Kan disse være "farlige" å avfyre på noen som helst måte?

 

Grunnen til at jeg spør, er at da jeg fortalte en kompis om at jeg hadde fått gamle .22 skudd, spurte han umiddelbart om jeg hadde fått noen med mørk eller brun hylse. Han hadde hørt at de var farlige å avfyre. Han visste ikke hvorfor dette, men han hadde hvertfall hørt det.

 

Dette er gule og blå esker med pappinnlegg for å holde på patronene. Undersiden er stemplet JOENB 521757 5644 5313 (som sikkert er LOTnr.). Kanskje noen samtidig kan si noe om hvor gamle disse er ut fra det nummeret.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del eldre .22 ammo og har aldri opplevd noen problemer med det. Har blant annet en del Stinger her som i sin tid kostet kr 15/50stk, og det ligger noen RWS (min farfars) på småbruket. RWS-patronene er, slik du nevner med din ammunisjon, mørkere i fargen enn hva jeg er vant med hos nyere patroner. Mulig de har oksidert litt, eller at legeringen er annerledes. Jeg ser ikke noen god grunn til å anta disse patronene farlige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...