Jump to content

Div.Express


Vaquero

Recommended Posts

Jeg undres noen ganger om disse, hvordan havnet dem i Norge?

På slutten av 1800 tallet og et sted ut på 1900 var det 12mm. krav til reinsdyrjakt (svartkruttiden). I den forbindelsen kom det inn noen Winchestere og High Wall-rifler til landet. Jeg antar at det maritime fangstmiljøet tydde til noen eksotiske patroner av utenlandsk opprinnelse. Jeg har studert noen av disse og får ikke målene til å stemme 100%, det er ikke til å unngå visse slingringsmonn. Hvis noen her vet mer og ville rette opp mine identifiseringer er jeg takknemlig  for det. 

 

Fra venstre:

(# 1: For sammenligning en .375 H&H.)

# 2: .375 Flanged Nitro Express 2-1/2"  (1899). SAA nr.5965

# 3: .450 Nitro Express 3-1/4" (1866 - 71) SAA nr.8650. ?.  Den måler forbausende lik nr.4 her, målene mine avviker med noen tiendedeler fra SAA 8650.

# 4: .45-120 SHARPS 3-1/4" (1878 - 79). Dette er ingen gåte, den kommer fra svarkruttmiljøet og er av nyere dato, hjemmeladd. Norma hylse. SAA nr.8660 

# 5: .500 Nitro Express .3" (1866 - 70). SAA nr.8965

# 6: .50-140 Winchester Exp. (.50 SHARPS 3-1/4") Denne er heller ingen gåte, den er nyprodusert, hjemmeladd fra svartkruttmiljøet. (1880) SAA nr.9290.

# 7: .500 Nitro Express 3-1/4" .?. (1880 - 87). SAA nr.8990. Denne er "close up" i målene til nr.6. De hadde mulig gått om hverandre?  

# 8: .577/.500 No.2 Express, SAA nr.8930. Denne har jeg kommet over flere ganger, den må ha vært noe utbredt her i landet en gang? 

 

Det jeg ville ha litt drahjelp på her er Nr. 3 og Nr.7. Siden disse har britisk bunnstempel og produsent skulle det være rimelig å anta at de ikke er de amerikanske likhetene?

Div.Exp. a.JPG

Div.Exp. b.JPG

Jeg kan legge til at nr.3 .450 Nitro Exp. har en kobberkjerne i kula, ikke en uvanlig kulekonstruksjon på denne tiden.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener kaliberloven kom i 1908. Ser i mine eldre kataloger at det hovedsakelig var kal .450 og ,500 man brukte på 1800tallet noe som nok henger sammen med at der var en del engelskmenn som jaktet storvilt i Norge på den tiden.

De grove amerikanske ble vel i stor grad importert av Pedersen Vaabenlager på slutten av 1800 tallet og utover.

 

Vi hadde også en del norske kaliber som dukket opp på den tiden, faktisk ganske mange. Mest kjent er de ulike 10,15 (kal.400) men der er faktisk ganske mange

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...