Jump to content

Kv 1860/Landmark


per-ulv

Recommended Posts

Takker, har ikke våpnet hjemme, tok selvsagt litt lite bilder, men hele våpnet har ganske jevn finish som på nærbildet

må pusse løpet innv for innspeksjon, hvor stor betydnig for verdi har tilstanden på det og si.. 

Edited by per-ulv
Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne registrere serienummeret og andre data om geværet på denne siden: http://svartkrutt.net/marine/

 

Jeg skriver på en bok om kammerladningsgeværene, og samler inn all informasjon jeg kan om Marinens kammerladere. Marinens arkiver gikk tapt under det allierte angrepet på Karljohansvern i 1945, så informasjonen om geværene må for en stor del gjenskapes ved registrere data om våpnene.

 

Spesifiser gjerne om geværet har riflet eller glatt kammer og at det har klakk for sabelbajonett.

Edited by Øyvind
Link to comment
Share on other sites

Det du har er altså en 4 linjers Modell 1860. Den har opprinnelig et perkusjonsvåpen som ble ladet med papirpatron og løs tennette. Senere har den blitt bygget om til Landmarks mekanisme for kobberhylsepatron, sannsynligvis for Marinen. Jeg skriver sannsynligvis fordi det ble laget en god del forsøksgeværer til Hæren med Landmark-mekanisme. Disse blir som regel forvekslet med marinevåpnene. Er det en marinemodell skal den ha serienummer under 1430.

 

Marinens M/1860 ble produsert i 1427 eksemplarer. 514 stk. ble bygget om til Remington-mekanisme etter 1868, mens de resterende 913 ble bygget om til Landmarks mekanisme en gang fra 1873. Alle var ferdig omgjort i 1877.

 

Verdi har jeg lite greie på, men Marinens M/1860 er langt sjeldnere enn Hærens M/1860. Når det er sagt, så har det vært større interesse for Hærens kammerladere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...