Jump to content

HJELP...Mauser M96 6,5x55, rettrekker.


dr.pedersen

Recommended Posts

Hei. Den første og eneste rifla mi kjøpte jeg for 7 år siden. En Mauser M96 6,5x55, rettrekker. Kjempebra våpen sa forhandleren og smilte :oops: .Joda rifla har funger bra til rådyrjakta i alle årene, men har blitt merkbart tyngre og tregere og nesten litt hakkende på avtrekket. Ekstremt irriterende og det går ut over skytingen :evil: Merker også at hvis jeg lader forsiktig er avtrekket tyngst og tregest. Dersom jeg smeller/klasker patronen inn i kammeret blir den lettere på avtrekket.... :roll: Kan jo ikke ha det slik. Leverte inn rifla til rens, polering og justering hos en annerkjent børsemaker i Trondheim. Betalte 1500 spenn og fikk igjen en ren oppsmurt rifle som fortsatt var like treg. "Sorry.Ikke noe å gjøre med." sa våpensmeden."Det er konstruksjonen på rifla som er slik." :shock: Javel tenkte jeg,-da får jeg kjøpe meg en ny. Men hva gjør jeg med min Mauser? Har den bestandig vært slik og er det jeg som har blitt mere kresen? Skal jeg kaste den? Er det ikke håp for den? I dag begynte jeg å lure på om det er mulig å bytte ut avtrekket/kjøpe et nytt, mykere og lettere avtrekk? Våpenet er jo ellers bra, iallefall til min smygjakt på rådyr.

Har noen vært borti noe lignende og skjønner hva jeg prøver forklare :?:

Takker for alle konstruktive bidrag. dr.Pedersen

Link to comment
Share on other sites

Eh m96 Rettrekker??? Huh? er ikke det en helt almindelig bolt action da? Du må vel vri på ladearmen (rett opp om jeg ikke husker feil) Eller er jeg på bærtur?

Om det er en vanlig m96 mauser burde det vel være en smal sak å bytte ut avtrekket? Ville tro timney har noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Lei sak det her.

 

Eg ville fått ein annan børsemakar til å sjå på børsa. Om ikkje anna for å få ei "second opinion". Seier ikkje at din vanlege våpensmed har gjort ein dårleg jobb, men likevel.

Andre ting å vurdere:

- Bytte avtrekk som nevnt

- Gå til forhandlar/importør, kanskje dei er villige til å hjelpe.

 

Dersom ingenting anna funkar, har du unnskyldning til å kjøpe deg ei ny børse. Sjå positivt på det :D Og vel ei vanleg klassisk boltrifle (brannfakkel :wink:)

 

edit: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...