Jump to content

kikkert for skyting på løpende elg?


andreasli

Recommended Posts

noen som vet av noen kikkert som passer til dette bruket? det vil si kikkert med dotter, så man får forsprang.

er ikke interisert i noe "mil dot" retikkel. kun retikkel med kors og en prikk på hver side, med riktig forsprang til de løpende elgbanene vi har i norge.

noen som har tips?:)

 

ps: sikte bør ikke være så altfor dyrt. helst ikke over 5000,-

skal kun brukes til skyting på bane under tak.

 

mvh: andreasli

8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
noen som vet av noen kikkert som passer til dette bruket? det vil si kikkert med dotter, så man får forsprang.

er ikke interisert i noe "mil dot" retikkel. kun retikkel med kors og en prikk på hver side, med riktig forsprang til de løpende elgbanene vi har i norge.

noen som har tips?:)

 

ps: sikte bør ikke være så altfor dyrt. helst ikke over 5000,-

skal kun brukes til skyting på bane under tak.

 

mvh: andreasli

 

8)

 

Prøv med Leupold eller Hakko, Landerø her ihvertfall hatt dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at den billigste elgbanekikkerten blir en Leupold 3 - 9 x 40, gjerne brukt. Så tar du kontakt med Jakt og Friluft i Arendal og de sender den til Importøren i Sverige og får satt inn retikkel med 4 dotter: Sentrum, 2 side dotter og øyedot. Ulempen med denne løsningen sammenliknet med tre ganger så dyre kikkerter som eks Kahles, er at du må velge hvilke forstørrelser kikkerten skal stå på for at dette skal stemme. Mange har vek 9x på alt. Jeg har 6x på sidedottene og 9x på øyedotten.

Jeg fikk gjort dette for et år siden og betalte 1800 kr + porto for jobben og ble fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at den billigste elgbanekikkerten blir en Leupold 3 - 9 x 40, gjerne brukt. Så tar du kontakt med Jakt og Friluft i Arendal og de sender den til Importøren i Sverige og får satt inn retikkel med 4 dotter: Sentrum, 2 side dotter og øyedot. Ulempen med denne løsningen sammenliknet med tre ganger så dyre kikkerter som eks Kahles, er at du må velge hvilke forstørrelser kikkerten skal stå på for at dette skal stemme. Mange har vek 9x på alt. Jeg har 6x på sidedottene og 9x på øyedotten.

Jeg fikk gjort dette for et år siden og betalte 1800 kr + porto for jobben og ble fornøyd.

 

 

hva er øyedott?

 

ble det 1800 for hele greia med kikkert og for å få satt inn riktig retikkel?:)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det er en ekstra dot i retikkelet som du legger i øyet til løpeelgen. Noen foretrekker dette fremfor å legge de vanlige dotta i skjegget.

 

Du legger ikke dottene i skjegget men sikter rett i. Du bruker den høyre dotten når elgen går mot venstre og motsatt. Mittdotten er da skutt inn som vanlig. Mittdotten vil da ligge omtrent i skjegget, rikig det hvis du mente det, men du sikter mitt i med henholdsvis venstre og høyre dott. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
jeg har et sikte fra før, der e r det kors og en dot på hver side. er det virkelig ingen som har slike sikter og selge. helst ferdige. så jeg slipper alt styret med og sende til importør/produsent å få skiftet retikkel osv

 

Hvis du har et sikte med kryss og en dott på hver side er det et helt greit sikte og bruke på løpende elg ! Skyt inn mitt i med korset og bruk dottene som jeg forklarte over her. Helt greit det :D

Link to comment
Share on other sites

jeg har et sikte fra før, der e r det kors og en dot på hver side. er det virkelig ingen som har slike sikter og selge. helst ferdige. så jeg slipper alt styret med og sende til importør/produsent å få skiftet retikkel osv

 

Hvis du har et sikte med kryss og en dott på hver side er det et helt greit sikte og bruke på løpende elg ! Skyt inn mitt i med korset og bruk dottene som jeg forklarte over her. Helt greit det :D

 

 

jeg hvet hvordan jeg skal bruke det, ikke noe problem med det. har brukt sikte i 5 år selv nå, og før meg hadde min far det. så sikte er gammelt og dårlig. grunnen til at jeg vurderer et nytt et er at sikte begynner å bli uklart og trådkorset vises alt for dårlig. og hvis det er sol, er det umulig å se igjennom det. så derfor har jeg lyst på et nytt:)

sikte jeg har er en husqvarna 6*40. vet ikke hvor gammelt det er, men er ialefall godt brukt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...