Jump to content

Presisjon,krutt kontra kule DFS skyting.


Kjersti73

Recommended Posts

Har skutt i mange år, men har alltid fulgt skyttarlagets bestillingsliste hva angår innkjøp av kuler og krutt.

Mitt skyttarlag har i alle år kjøpt VihtaVuori krutt N 140 og Lapua 8,0g silver jacket bullet.

Har vært en snartur oppe i klasse 5 (på frivillig basis) og havnet ned i klasse 4 igjen til neste år.

Trener mye (ca.3 timer skyting hver dag og en del balansetrening hjemme).

Har veldig lyst til og bli skikkelig god i denne sporten,men lurer på om det er noe og hente på forskjellige krutt og kuletyper.

Har forstått det slik at de beste skytterne bruker mye normakrutt kombinert med sierrakuler.

Er det noen her på forumet som kan fortelle meg om det "perfekte forholdet mellom krutt og kuler ang.samling i en sauer std 200". Er ikke helt fortrolig med at skyttarlagets bestilling er det beste ang.presisjon. Hva bruker de beste DFS skytterne i sine skudd?

Har også et standard sauerløp i mitt gevær,Hva anbefaler dere jag skal kjøpe ved utskifting av løp,med hensyn til merke og stigning i løp for presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet!

 

Som du vet er det "mange veier til Rom", så også når det gjelder kuler, krutt og løpsvalg. Til problemstillingen du belyser er det kun en fasit: Testing. Ulike kule-krutt kombinasjoner kan til tider gi stor variasjon i presisjon. Desstuten kan en "godladning" i et løp, kanskje ikke fungere i det neste. Selv bruker jeg Norma DL forran Norma 19, både til bane og felt. Imidlertid bruker jeg litt mildere ladning på banen. Jeg er laaaangt fra noen stor kanon, men jeg kjenner godt til noen av disse, og jeg kan positivt bekrefte at nevnte kombinasjon blir brukt. Vet også det er noen som bruker Norma 11 i stedet for Norma 19 - da spesielt til baneladningene. Flere hevder det er hakket bedre...

 

Hva løpsvalg angår, tror jeg sauerpipene er like greie som andre. Men igjen her er det ulike oppfatninger.

 

Vil egentlig bare anbefale deg å prøve litt forskjellig. Ta utgangspunkt i egne erfaringer og anbefalinger ellers fra erfarne skyttere.

Link to comment
Share on other sites

8 g Scenar og N140 skal i dei fleste tilfelle gi meir enn god nok presisjon, men som Peter skriv er børser og løp individualistar. Det kan godt vera at nettopp Saueren din ikkje likar denne kombinasjonen. Det kan òg vera at du må prøve deg fram litt med kruttmengde og patronlengde før du finn den kombinasjonen som passar deg/børsa di best. Kuler frå Lapua, Norma og Sierra og krut frå Bofors (Norma og RA) eller Vihtavuori finn du truleg i minst 99% av dei skota som blir avfyrt i DFS-samanheng, og alle desse gir "god nok" presisjon. Sjølv er eg så lat at eg skyt nytt løp inn med det eg har bruka dei seinare åra - Norma DL 130grs og 43grs Norma 19 - går dette greitt nok bryr eg ikkje med meir testing.

 

Prøv børsa i ein testbenk eller med stortforstørrande kikkertsikte om du har tilgang til slikt utstyr. Eventuelt kan du la ein god liggandeskyttar ta nokre seriar med børsa di - det vil gi svar på om børsa og ammoen går godt nok. Det kan vera ein del å hente på testing av tiltrekkingsmomentet på skjefteskruane, og det kan vera nyttig å få børsa bedda.

 

Eg har skote med løp frå Sauer, Heym og Schultz & Larsen, og har fått god presisjon med alle. Det beste eg har hatt er det svarte S&L-løpet som står i Saueren min no, og eg kjem nok til å kjøpe samme slag neste gong òg.

 

Analyser eigne resultat for å sjå kva som gjer at du ikkje får dei resultata du ønskar - viss du skyt stort sett 50 liggande og 43 ståande er det lite å hente på børse/ammotesting...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...