Jump to content

Arv av våpen fra person ikke i slekt


FF2008

Recommended Posts

Hei!

Jeg beklager hvis dette har blitt spurt om tidligere, men jeg har ikke funnet noe helt presist i søkene mine.

Min situasjon er følgende: 

Min samboers bestefar gikk bort for flere år siden. Han hadde blant annet to rifler. Ingen i familien deres har vært interessert i jakt, og jeg har nå fått disse våpnene. Disse våpnene har ikke vært overført på noen andre, og har heller ikke vært oppbevart på riktig måte. 
Jeg har tatt de to riflene og satt de i min fars FG-godkjente skap da jeg synes det er tryggere (jeg vet at jeg egentlig ikke har lov til dette, men føles tryggere).

Dette faller vel ikke under vanlig arv siden jeg ikke er i rett nedadstigende linje? Hvordan kan jeg løse dette?

Jeg har jegerprøve og har betalt jegeravgift. Dog ikke hatt eget våpen da jeg har jaktet med min bestefar og far som har hatt sine våpen. 

Sender jeg den vanlige søknaden fra politistasjonen? Det blir vel bobestyrer som må signere som selger? Men han/hun har ikke jegerprøve, ikke godkjent skap, ikke våpentillatelse tidligere osv.
Jeg er svært lite lysten på at samboers onkel/tante skal havne i en kjip situasjon pga dette.

Takknemlig for alle svar!
 

Link to comment
Share on other sites

Bostyrer styrer salget og skal skrive under på papirene. Bostyrer skal oppbevare våpnene, du/din far kan evnt få dem på lån. . Hos din far er uansett som du sier feil sted å ha dem uten papirgrunnlag.  Men om dere skal ha dem kan du jo uansett kjøpe et skap så kan samboeren din ta dem på arv.  

Kan være du blir takknemlig for dette når garderoben fylles etterhvert ;)  

 

De går nok for din del på våpengarderoben.  Men dette er rein tipp fra min side..

Link to comment
Share on other sites

ARv i direkte nedadstigende linje blir som regel gjort med bakgrunn i våpenets affeksjonsverdi. I slike tilfeller kan en få våpenet registrert på seg selv uten at det teller som en del av våpengarderoben. Litt avhengig av praksis der du bor kan dette bli anført på våpenkortet for at våpenet ikke skal brukes. Har du tenkt å bruke våpenet er riktig fremgangsmåte å søke om våpentillatelse på vanlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske og gode svar!

 

Siden det er svigermor som er bostyrer bør jo signaturen til selger gå raskt;)

 

Et spørsmål som kanskje er litt mer innfløkt er om det vil være mulig å skrive en utlånserklæring for riflene mens de står i skapet hos faren min? Føler det er greit å ha ting på stell..Har bostyrer/svigermor myndighet til dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...