Jump to content

Ny rifle i .338 Win.Mag.


rak

Recommended Posts

Tiden er inne for å utvide våpengarderoben. Etter å ha hørt litt rundt og lest litt i tidligere tråder her på kammeret, har vel valget falt på .338 winmag. Riflen skal i hovedsak brukes til posteringsjakt etter elg og hjort. Jeg hadde ikke tenkt å spandere alt for mye på ei ny rifle, da familieforøkelse og oppussing av bad tar for seg av lommeboken. Så valget har til slutt falt på en Howa Thumbhole Sporter med 2-fot og demper. Er det noen som har erfaringer med denne riflen? Jeg vet at Jørund Lien testet tommelhull-stokken til Howa, uten at han var imponert. Men jeg tror at valget uansett faller på denne.

 

Men er mer usikker på kapping og demper. A-tec og Hausken er vel gode valg. Men hvilken type? Bør løpet kappes og hvor mye skal eventuelt kappes? Her har jeg nada erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Men er mer usikker på kapping og demper. A-tec og Hausken er vel gode valg. Men hvilken type? Bør løpet kappes og hvor mye skal eventuelt kappes? Her har jeg nada erfaring.

Synes ikke du skal kappe løpet i 338. Om du sskal bruke åpne sikter må du ha en ikke-teleskopisk demper. Jeg bruker A-tec CMM6, og er godt fornøyd. Liten demper, går under kornfoten på min Blaser, god effekt. Skal du ikke bruke åpne sikter sunes jeg du skal se på en teleskpisk demper, slik a totallengde ikke blir for lang, og vekta ikke forskyves så mye fremover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Hausken og A-tec, teleskopisk. Bruker Hausken i 22-250 og A-tec standard i 6.5x55. Synes dempingseffekten virker hipp som happ. A-tec'en er noe lenger, men slankere og penere synes jeg. Jeg valgte ståldemper til mine 375 og 300wsm løp til Blaser r93. Vet ikke om du trenger det i 338, men jeg tror det.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en brukt Ruger M77 i 338WinMag for en stund siden. Kappa løpet på den fra 60cm til 49cm, tapte lite fart (rundt 25-35m/s) kompenserte dette med litt mere krutt ;)

 

Monterte en Hausken Titan demper. Meget fornøyd, fjernet mye av smellet (som var alt for høyt i utgangspunktet), og rekylen ble så og si fraværende. Mindre rekyl i denne enn 6,5 / 308 o.l.

 

Andre dempere er sikkert også bra, valget falt på denne pga god pris og rask levering (bestilte rett før jakta....).

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt usikker på om jeg skal kappe eller ikke? Lader ikke selv (ennå :? , framtidig tidtrøyte), så det blir i utgangspunktet fabrikk-ammo. Hvis jeg ved en senere anledning begynner å lade, er jo muligheten der for å kappe løpet da. Men så lenge jeg ikke kan "velge" egne ladninger, heller vel valget mot å ikke kappe. Eller er jeg på villspor?

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt usikker på om jeg skal kappe eller ikke? Lader ikke selv (ennå :? , framtidig tidtrøyte), så det blir i utgangspunktet fabrikk-ammo. Hvis jeg ved en senere anledning begynner å lade, er jo muligheten der for å kappe løpet da. Men så lenge jeg ikke kan "velge" egne ladninger, heller vel valget mot å ikke kappe. Eller er jeg på villspor?

Dette bildet er kun til info, så du kan se mer for deg hvordan dette blir.

blaserlpene.jpg

Her er min Blaser R93 med tre løp. Det som står i er i 375 H&H, med en frontmontert A-tec CMM6 demper, med 5 baffler montert. Det er en ståldemper, man kan velge hvor mange baffler (deler) man vil bruke. Den er frontmontert, jeg vil ha det sånn så jeg kan bruke de åpne siktene. Denne demperen er såpass slank at den går under kornfoten, slika t jeg kan bruke de åpne siktene med demperen på. Jeg bruker den både til 375 H&H løpet, og 300 wsm løpet som ligger i midten. Ingen av de løpene er kappet. Rekylen blir helt ubetydelig med demperen på, og alle de våpen jeg har demper på samler mbedre med demperen på, enn uten.

Øverst ligger 6.5x55 løpet med A-tec standard demper. Dette løpet er kappet til 48 cm. Dette er en teleskopisk demper. Kammerenden av løpene ligger på den samme streken på gulvplankene, så forskjellen i lengde i pipeenden er altså reell. Som du ser blir det kappede 6.5x55 løpet like kort som standard løpslengde, med demperen montert. Blaseren har ikke låsekasse, så det er i utgangspunktet et kort våpen. Med 6.5x55 løpet kappet til 48 cm, og teleskopisk demper, er totallengden på drøyer meteren. Eller like kort som dobbeltrifla mi, for å si noe om håndterbarhet. Men, jeg jakter ikke uten demperen på, med 6.5x55 løpet. Smellen kommer svært nær øret, og det er altså en øket risiko for hørselsskader om jeg bruker det korte løpet uten demper uten hørselsvern.

 

Bildet illustrerer fordeler/ulemper med å kappe. Kort våpen, men lite brukbart uten demperen på. I 300 wsm løpet antar jeg at jeg ikke kan kappe mange cm før jeg er nede på 30-06 nivå i hastighet. Dette er en spesialpipe for meg, bruker den på spesielle jakter (for eksempel i Lithauen i høst, der det kan bli lange hold) og til langholdsskyting. Jeg vil derfor ha full lengde. Nå har du fått info over fra en annen som har kappet sitt 338 løp, uten nevneverdig hatsighetstap. Dersom det er gyldig for 338 generelt og du ikke vil beholde de åpne siktene, ville jeg ha kappet løpet og valgt en teleskopisk demper. Just my 2 C. Det er sånn her, som ofte ellers, at du vinner noe og taper noe. Velger du å kappe får du litt lavere hastighet og et våpen som er mindre brukbart uten demper. Velger du å ikke kappe får du et mer uhåndterlig våpen, som er lettere å bruke uten demper og du beholder kulehastigheten intakt. Håper bildet over hjelper deg til å velge.

Bent

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Om ikke alle er fornøyde med Jaktdepotet, er i hvert fall jeg det :D .

 

Etter mye spekulering, litt fram og tilbake, mer spekulering, ble våpensøknad endelig sendt inn i sommer. Valget falt på en Howa Sporter med tommelhullstokk i .338. Og i forrige uke dukket det opp en pakke i posten fra Jaktdepotet. Jeg har vært veldig usikker på valget mitt. Det skulle bli en .338, men hvilken? Til slutt falt valget på Howa, ikke så mye på grunn av pris. Men det var snarere det at jeg hadde hørt såpass mye godt om dem og at de Howa'ene jeg har tuklet med har virket overraskende bra. Nå hadde jeg aldri tatt i eller sett en Sporter, men den risikoen fikk så være. På forhånd hadde jeg også bitt meg merke i Jørund Lien's ikke akkurat positive omtale om tommelhullstokkene. Men tanken var uansett at hvis stokken var så dårlig som Lien skulle ha det til, så fikk vi se på om det var mulig å få tilpasset en KKC stokk.

 

Så til slutt ble det en Howa Sporter med tommelhullstokk, i rustfritt. Løpet ble kappet til 55 cm, påmontert A-Tec demper. Kjøpte i tillegg en Caldwell to-fot.

 

Jeg kan ikke si annet enn at så langt er jeg mektig overrasket. Nå forventet jeg meg ikke allverden, av dette som skal være ei "billig" rifle. Men etter å ha tuklet, kjent og fiklet med den er jeg meget godt fornøyd. Fra før har jeg en Sako 75 og en Sako 85 og det er rifler som passer meg utrolig bra. Men Howa'en kjentes vel så bra ut. Meget imponerende. Tommelhullstokken kjentes utmerket ut. Så langt, så godt. Men det hjelper ikke mye, hvis jeg ikke får "skyte-følelsen" med den. Så det skal bli en meget spennende ilddåp på skytebanen. Gleder meg :D !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...