Jump to content

Redusert ladning .30-06


vince

Recommended Posts

Da blir nok N110 i tregeste laget, i følge QuickLoad gir 25grs ca 650m/s ved 1500 bar, og såpass trykk bør en nesten ha. 500m/s får en ved ca 20grs og 1000bar, kan bli vanskelig å få jevn forbrenning i dette området. Du får fort problemer med soting også.

 

15grs N340 skal gi ca 500m/s og 1500 bar, start på 10grs og jobb deg opp. Kritisk ladning (minste kruttladning som kan gi overtrykk ved blokkering av pipe) ligger på 20grs, så det er lite som kan gå galt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Vekker denne tråden til live igjen.

 

Først en saksopplysning: I Våpenjournalen nr 4 1998 har Jørund Lien en artikkel om reduserte rifleladninger med N110. Han rapporterte bl.a. en ladning i 30-06: 25 grs N110 og en 110 grs hulspisskule ga 725 m/s i en Remington med 60 cm løp.

 

Reduserte ladninger er interessante greier, men jeg vil gjerne ha litt tyngre kuler og mer krutt i hylsa enn Jørund foreslo. I ett av de siste numrene av Handloader er det også en artikkel om reduserte rifleladninger. Det oppgis tre ladninger for 155 grs A-max, en av disse med IMR-4064: 44,5 grs gir ca 740 m/s (2 422 f/s). Flere kilder, inkludert VVs egen ladebok, angir at IMR-4064 har omtrent samme ytelse som N135. Betyr det at jeg kan satse på å oppnå samme resultater med N135 og kruttvekter i overkant av 40 grs? Jeg reduserer selvsagt startladningen og jobber meg oppover.

 

Regner med at flere har forsøkt reduserte ladninger med N120, N130 og N135. Jeg vil gjerne høre deres erfaringer. Til slutt vil jeg bare presisere at jeg ikke er interessert i reduserte ladninger med pistolkrutt. Har forsøkt dette, med fascinerende resultater, men denne gangen er det raske riflekrutt jeg er interessert i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...