Jump to content

ladedata lapua mega 222 rem


Stihl Crazy

Recommended Posts

Vær likevel litt obs, N -120 er et hurtigbrennende krutt.- Jeg hadde i flere år 18,5grain som "standard" lading med 55 grs kuler, men den bathcen jeg har nå så blev dette for mye og jeg måtte gå ned en grain til 17,5.

Bruker også N -140 til 55 grans kuler og kan nærmest fylle hylsen - 23,5 - 24 grain uten tendenser til overtrykk (litt soting faktisk) og v/o er ganske likt.

Link to comment
Share on other sites

ok ,eg har lada 52 grains sierra hpbt 1365 meiner eg er nr på ho, kula med 19,5 grain av detta kruttet, har skåte med da og men får kanskje gå litt ned på kruttvekta da. Kor vil du sei at da er fornuftigt å begynna eller forsåvidt å lada begge kulene? Må vel ikkje vera for lite heller, eller kanskje da ikkje er noke stort problem med 222.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Ser at den 52 grs Sierra har Min. 17,9 grs (876 m/s) og Max 19,6 grs i Vv's  ladetabbell. så du ligger nær Max.

Ifølge denne (tabellen) har en 55 grain HM identiske ladevekter som den Sierra-kulen på 52 grain.

 

Vet ikke hva du tenker bruke den til,.. selv ser jeg ingen vits å gå over 900 m/s.- På både rådyr og fugl er hastigheter på ca 850 m/s eller litt over et bedre alternativ + at man spare levetid på både hylser og løp.

Hylsene til .222 Rem har et rel lite volym, så små variasjoner (kruttmengde) kan gi ganske store utslag mtp trykk og hastighet.- Forskjellige hylser kan variere i vekt/volym og Lapuahylsene er også i dette kaliberet gjerne blant de tyngste (mindre volym).- Bruker selv Lapuahylser til de lette kulene (45 grs).

 

En og samme vekt for begge de kulene du nevner,.. kanskje 18,0 grain er verdt å prøve  :smile:

 

Mvh

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

Har ikkje noke spesifikt bruksområde for noken av dei, Megaen vann eg faktisk i ein konkuranse eller eg vann lapua kuler for 1000 kr så då gjekk eg for ein pakke blyspiss i 222. Tenkte blyspiss er nå kjekt å ha til 222 og kanskje til gås. Er ikkje så opptatt av at da skal vera så alvorlig med fart, heller å lada sikkert å spara både løp og hylser som du nevner. Sierra kula kjøpte eg pga kjent for god presisjon med den kula og ladninga som eg oppgav men går nå ann å prøva med mindre krutt og . Hylsene eg har er norma, plukkhylser frå skytebanen men mistenke at dei er skutt i ett og samme våpen. Sålangt berre necksiza dei så dei er vel skutt i kammer som er større enn mitt. Kan jo prøva med 18 gr til begge to, sjølv om da er under min for lapua kulene. Viss eg skal øka så er da vel å øka med ca 0,2 gr til ei såpass lita patron.

Link to comment
Share on other sites

skaut ho inn idag med sako 50gr blyspiss som eg fekk med. Tasco 4x32 kikkertsikte. Blei positivt overaska. Samla på tommen omtrent på 100 m. Kan kanskje krympa sammlinga litt dersom eg bedder og får på bedre sikte, litt lav forstøring på 100 m, fort gjort at retikkelet skjuler klistrelappen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...