Jump to content

Botswana 2017


Fanten

Recommended Posts

På nyåret en gang ble jeg oppringt av Jon. Jon er en god venn som har valgt å bosette seg i Botswana, hvor han blant annet er en av tre, norske deleiere i en game-farm, Kgwebe Hills. Han lurte på om jeg var interessert i å ta en tur nedover for å hjelpe til med culling. Bestanden av dyr var blitt for stor i forhold til næringsgrunnlaget. Dealen var å bo gratis på farmen, og jakte så mye jeg orket. Jeg dro litt på det, men var vel egentlig ikke så vanskelig å overtale. Etter et kort styremøte i heimen, var saken avgjort. Som styreformannen sa, (kona...) var det et tilbud jeg ikke kunne si nei til. For å slippe konflikt med jobben, valgte jeg å dra i første halvdel av ferien. Utpå forsommeren ringer Jon igjen.... "Kan du komme noen dager tidligere?" Gutta der nede skulle ned til Tuli for å jakta. All jakt var priset for "recidents", hvilket betyr betydelig rimeligere enn hva vi turistjegere må betale. Nye møter i heimen, samt litt omstokking på jobben, og jeg kunne takke pent ja til denne muligheten. Jeg måtte sørge for å være i Gaborone torsdag 6. juli, og ville da bli plukket opp av Jeff. En gammel kjenning og PH, som også skulle være med. Billett ble bestilt. Ikke av de billigste, men slik blir det gjerne når man er litt låst til reisetider.

Dagen for avreise kom, og kona kjørte meg til togstasjonen. Togreisen gikk bra til vi ankom Drammen. Der var det meningen å bytte tog, men i stedet ble det full evakuering av hele stasjonsområdet. Det var visst funnet en granatlignende gjenstand på stasjonen. For å gjøre en lang historie kort; jeg fikk gratis taxi til Asker og tok flytoget derfra og hadde god tid på Gardermoen.

Resten av reisen gikk, om ikke smertefritt, så i hvertfall som planlagt (lange flyturer er et helvete og blir bare verre med alderen). Jeff sto klar i ankomsthallen i Gaborone og vi la i vei. Et par timers biltur, og vi var fremme i Dovedale, hvor farmen ligger, rundt kl 16:00. De andre, som kjørte bil fra Maun, lå litt etter. Jeff og jeg kastet ikke bort tiden, og hastet ut på jakt. Jeg rakk å skyte en pen warthog, før de andre ankom.

IMG_0605.JPG.f7dee11d1c8dd7a0a674ae6867380a49.JPG

De andre var Jon, Ernst (en av de andre eierne på Kgwebe), Petter og Daniel. Eieren av farmen, Seaun, dukket også opp og vi ble anmodet om å hjelpe ham å fylle en kjølevogn med viltkjøtt. Dette innebar fri avskyting av warthog, wildebeest og hanndyr av impala. Unntaket var store trofedyr. Vi var selvfølgelig ikke vanskelige å overtale... To dagers fantastisk jakt lå foran oss. De neste 2 dagene skjøt vi 3 impalaer, 2 wildebeest, 1 bushbuck, 1 hartebeest og ytterligere 2 warthog.IMG_2771.JPG.c06e3360e77835a8e8d53dd301b803dc.JPGVi fikk også besøk av en av Botswanas få viltfangere, Kyle. Hans levebrød er å drive dyr inn i innhegninger med helikopter, for så å enten slakte de, eller frakte de levende til andre gamefarmer. Dagen etter samlet han rundt 170 impalaer på en av nabofarmene, hvorav 2/3 ble skutt (med .22lr) og levert til slakter, og resten skulle selges til en annen farm. Et lite innblikk i en side av afrikansk gamefarming vi som jegere sjeldent hører noe om...

IMG_0568.JPG.68ef3fb17c3f65cf22e4d8a655f0ce66.JPG

"Limpopo river"

Søndag morgen brøt vi opp og la i vei til Maun. En kjøretur på 8-9 timer. Vi ankom Maun rett før mørket kom. Å kjøre bil i Botswana i mørket, kan by på store utfordringer i form av husdyr langs, og på, veien. 

Etter en god natts søvn hos Jon i Maun, en handlerunde i byen, ga Daniel og jeg oss i vei til Kgwebe. Daniel, en kar på 35 år og nevø av Petter, har virkelig fått smaken på Botswana. Petter, som har bodd i Botswana store deler av sitt liv, inviterte Daniel ned i  2012. Daniel takket ja, og har siden vært fortapt. Daniel og jeg ankom Kgwebe i 4-tiden på ettermiddagen og rakk en tur i terrenget før mørket senket seg. Resultatløst. Dagen etter var det opp kl 06:00, ei brødskive og en kopp kaffe, så ut å jakte. IMG_0598.JPG.97bf4d59146cae7aa1319c78b0701927.JPG

 

Vi jaktet så lenge det var lyst, kun avbrutt av 1-2 timers lunsj. Slik holdt vi på hver dag i 7 dager. Vi hadde med oss en spotter/tracker på jakten, Mothusi. Mothusi er buskmann og har en utrolig evne til å oppdage dyr. Vi jaktet nesten utelukkende walk & stalk og Mothusi var helt avgjørende for resultatet.

 

IMG_0592.JPG.bc373e462b8818954d0bce42e931c79b.JPGNår vi hadde felt dyr, dro vi skrotten fram til nærmeste vei og ringte Anton. Anton er også buskmann og er sjefen på farmens slakteri. Anton kom så og hentet dyret og fraktet det til slakteriet. Etter 7 dager hadde   jeg skutt 4 kudu, 3 impala, 1 stenbukk, 2 scrub hare og et 20-talls perlehøns. Pga meterhøyt grass, var det en krevende jakt. 

IMG_0581.JPG.13f41b876bd739158d501a8741259c86.JPG

Maten lagde vi selv og det ble selvfølgelig en del selvskutt på menyen. Kudufilet, perlehøns-gryte, haregryte og kyllingsuppe av perlehøns, for å nevne noe. Og, selvsagt, egenprodusert Kudu-biltong.IMG_0578.JPG.e95c1864079990f9b550e1ef25ac85f5.JPG

Til tross for en del orm, turen var et eventyr. Botswana leverer hver gang!

Edited by Fanten
  • Like 9
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...