Jump to content

Svemko - Standard eller short?


Ammundisjon

Recommended Posts

Har kjøpt meg en Mauser M12 308W og har nå lyst på en demper. Bruksområdet er i hovedsak jakt.

Etter å ha last de fleste postene om dempere her på forumet (++) har jeg blitt veldig nysgjerrig på Svemko. Spørsmålet nå er om jeg skal velge standard eller short. 

 

Jeg har ikke brukt demper tidligere, så den praktiske betydningen av forskjeller på vekt og dBC er ny for meg. Området jeg jakter i er forholdsvist tilgjengelig, men noe bæring i stigning og kratt blir det jo. Pr . nå er totalvekten på rifle og kikkert på 3,65 kilo.

 

Er det noen som har noen tanker om den ekstra dempingen (31-34 dBC vs. 26-29 dBC) er verdt den ekstra lengden (220 mm vs. 183 mm), vekten (285 g vs. 245 g) og prisen (4400,- vs. 3900,-)?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Som du kanskje har lest i andre tråder kjøpte jeg meg en hunter short og er meget fornøyd med den. Jeg valgte short fordi jeg er hundefører og går mer eller mindre hele dagen. De 40 grammene og 4 cm i forskjell har liten praktisk betydning, men så er det det psykologiske med at den er lettere og kortere.

Til ditt bruk hadde jeg valgt standard. Forskjellen i demping er merkbar, forskjellen i vekt og lengde er knapt merkbar. Jeg hadde valgt standard alle dager i uka hvis det ikke hadde vært for all traskingen på kryss og tvers, gjennom all slags terreng som følger med det å være hundefører på løshundjakt etter elg.

Når det gjelder prisen er den ganske så stiv, men demperen er godt bygget, virker solid og presterer bra, så det må bli opp til hver enkelt om man vil blø med 4400,- Hvis du måler løpsdiameteren 8 ? cm inn på løpet og oppgir diameteren på bestillingen tipper jeg de tilpasser plastforingen i bakkant. Jeg bestilte med "skrå bushforing" for smidigere krattforsering og fikk både originalen og "bushforingen" tilpasset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...