Jump to content

Nye Anschutz i 17 Hornet og 4,6x30NATO (!)


Torf

Recommended Posts

Anschutz har kommet med rifler i 17 Hornet og 4,6x30NATO. Sistnevnte er vel for folk med fri tilgang av ammo i Forsvaret 8)

 

17 Hornet med magasin: http://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?produktID=1153&menu=624&sprache=1&produktShow=detail

 

4,6x30NATO (enkeltskudd ??!!): http://jga.anschuetz-sport.com/index.php5?produktID=1398&menu=617&sprache=1&produktShow=detail

Denne rifla burde vel tatt MP7 magasiner..

 

Link to comment
Share on other sites

4,6x30 hadde sikkert vært SUPERT til toppjakt. Synd at den er de facto verboten for oss vanlige sivilister i kongledømmet.

 

Fiocchi og et par andre produserer sivil ammunisjon, både helmantel og SP. En slik Anschütz med kanskje et 5-skudds magasin og en lett liten demper, toppet med en pen S&B 1-5, hadde passa meg ypperlig. Kanskje noen skulle yppet seg mot POD/Kripos slik at vi fikk lov til å eie våpen i kaliberet...????

 

Liten pirk siden jeg er analretentiv; 4,6x30 er ikke et NATO-kaliber, det er "bare" 9x19, 5,56x45, 7,62x51 og 12,7x99 som  er det!

 

 

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

.224 Boz, 4,6x30 og 5,7x28 er nevnt som forbudte kalibre i rundskriv 2009/009

Av en eller annen sinnssyk grunn er rundskrivet ikke lengre tilgjengelig på politiet.no. Det som er enda mer sinnssykt er egentlig at de ser på disse kalibrene som skumle og farlige. En helmantla kule fra en langpipa Mauser i .30-06 er mange hundre ganger farligere enn en puslete 4,6x30-helmantel fra en stutt Anschütz, hvis "farlig" er hvor lite lyst politiet vil ha dem rundt i gatene..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var ikke klar over at det var forbudte kalibre i dette sjiktet. Takk for opplysningene +Ei tohi varjata.

Interessant at disse 2 modellene fra Anschutz i kaliber 4,6x30 også kun er i enkeltskudd bolt action. Mulig det er Tyske restriksjoner også rundt dette kaliberet av en eller annen grunn?

Har sikla lenge etter ei småkalibra børse fra Anschutz, men så var det størrelsen på garderoben da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sluttet å la meg overraske over politi/justis sine idiotiske rundskriv-regler, hvor rasjonalismen tilsynelatende er trukket ut av Lotto-tombolaen på Hamar. Det finnes heldigvis nok av kalibre som er 100% tilsvarende.?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...