Jump to content

Strihåret Vorsteh


Viking0712

Recommended Posts

Er du interessert i vorsteh, bør du søke dem på FB.. De har en egen gruppe og trolig får du svar der. Hjemmesiden (vorsteh.no) er lite brukt.  Det beste er kanskje avelsrådet.

 

Men jeg undrer på hva du skal med stor vorsteh? Bl.a. så har det lett for å bli mye poteskader i områder med hogstfelt. Sist jeg annskaffet en vorsteh og jeg viste at far til kullet var en stor SV "kalv" på 70+, ba jeg spessielt om en som ikke ville bli av de største. Oppdretter bodde langt unna, med da jeg kjente litt til personen, stolte jeg på at vedkommede gjorde sitt beste for at jeg ikke fikk en av de eventuelt store. Ellers hadde jeg resit for å vurdere kullet. Og det gikk bra, jeg endte opp med en mellomstor hann på 64 cm mankehøyde, mens den største i kullet var på størrele med faren.

Link to comment
Share on other sites

TS. Kennelen jeg kjøpte fra, avler ikke på store hunder. Så dette var trolig et engangs tilfelle, for å få tilbake noe "gammelt blod" da farens sæd hadde vært nedfrosset i 17 år og hadde veldig bra avelsindeks, samt at den var bror av en tidligere kongepokal vinner.

 

Trekking og kløv. Alle hunder kan kløve. Men vorsteh er på linje med "Risensnauser" når det kommer til vekt i kløven. I lettere terreng, kan de bære halve kroppsvekten. Mer fornuftig vekt, er maks 1/3 av kroppsvekten. Men det karer du ikke å få i en kløv, selv ikke med bagasje oppå kløven. Den minste vorsteh jeg har hatt, var en liten KV (ca 60 cm) og match vekten lå på 21 kg. Men jeg fikk aldri vekten over 5 kg. Selvfølgelig brukte den hunden en noe mindre kløv, enn det en stor kalv kan gjøre, men likevel forteller det noe om kløving.

 

Mine vorsteh hunder, har primært ikke vært brukt til trekking av pulk. Men, de har da fått prøvd seg. Og det er utrolig hva selv små vorsteh hunder kan trekke. Har også  bekjente som har brukt sine vorsteh hunder mer til pulktrekking. De færreste ser behov for store hunder. Jeg har for det meste benyttet snørekjøring om vinteren og sykling om sommeren, som trening for mine. Når det gjelder jakt, så gjorde den minste jeg hadde, samme jobben som de av middels størelse.

 

Hvis stor hund er viktig, er det trolig bedre å velge en KV. Mer utvalg der. 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...