Jump to content

Beste kule i .222 for rype


Tryta

Recommended Posts

Hvilken kule vil du anbefale i en 222 for rype? Helmantel selvfølgelig, men hvilket merke og hvor tung? Vil det være fordel å bruke en 55 grains med lav hastighet i forhold til en 50 grains med samme hastighet? Hvilke erfaringer har dere?

Bør kula være butt eller spiss?

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mange ryper(og storfugl) med 222 rem, og brukt flere typer helmantel på 45,50 og 55 grain. Spiller ingen rolle hvilken du bruker men bruk den med best presisjon i børsa di. ,og reduser farta hvis du lader selv eller så vil det i en del tilfeller bli en del ødelagt kjøtt når du skyter på korte hold. Hvis du ikke lader selv så er jo "norma fågel "ferdigrulla et bra alternativ,med utg.hastighet på ca 850m/s (om jeg husker feil).

 

I høst har jeg brukt bare 45 grain helmantel fra S&B med en liten dose N120 bak som skulle gi ca 830m/s,men har bare skutt noen skogsfugl med den til nå,men til det har den funket perfekt. På hold fra hundre meter og oppover kan du bruke standard landninger med god samvittighet.

 

Treffer du der du skal spiller det egentlig liten/ingen rolle hvilken helmantel du bruker,bare den er stabil i rifla di og farta ikke er for høy. Rifla mi i 222 rem(cz 527) har problemer med å stabilisere enkelte lange kuler på 55 grain,men før jeg visste det skjøt jeg noen ryper med en slik helmantel med boattail. Ikke noe pent syn kan jeg love. Testet kula på papp etterpå og fikk ovale inngangshull.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips. Vil det være noen som helst grunn til å komme under 800 m/s som f.eks 700 m/s? Vil presisjonen kanskje bli dårligere da? Jeg komer til å begynne å lade snart, så jeg må finne ut hvilke kuler osm kan være bra å kjøpe inn. Jeg har skutt 55 grains kuler med børsa mi, og de ser ut til å gå bra. Men dette var med norma sin SF (ferdigrulla) og ganske høy hastighet tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Kuler jeg har brukt til rype i 222Rem er:

45grains sako og s&b

50grains Norma og sako

55grains sierra, speer, hornady og lapua

 

Alle helmantel selvfølgelig, personlig ønsker jeg en hastighet på ca 800ms, dette er relativt lett å oppnå i 222Rem.

Av de kulene jeg har benyttet mest er det 55grains lapua og hornady + 45grains sako.

 

edit: så ikke hele spørsmålet ditt i første post.. jeg foretrekker litt butte kuler, og gjerne ganske tunge hvis det er mulig, og helst ikke over 800-820ms.

 

Send meg pm om du ønkser ladedata som jeg har benyttet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode tips. Vil det være noen som helst grunn til å komme under 800 m/s som f.eks 700 m/s? Vil presisjonen kanskje bli dårligere da? Jeg komer til å begynne å lade snart, så jeg må finne ut hvilke kuler osm kan være bra å kjøpe inn. Jeg har skutt 55 grains kuler med børsa mi, og de ser ut til å gå bra. Men dette var med norma sin SF (ferdigrulla) og ganske høy hastighet tror jeg.

 

På et så lite mykt mål som ei rype så spiller hastigheten ikke så stor rolle(såfremt den ikke er for høy)bare kula kommer frem til målet :). Jo mindre fart jo mindre hull,og penere rype. 800m/s er dog snill mot rypa på de fleste hold utenom ekstremt korte,men da kan du jo kakke henne i hue med en stein istedet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...