Jump to content

Selge Blaser komplett (låskasse og pipe) - spm. ang. våpennummer


ReconRules

Recommended Posts

Hei dere

 

Jeg skal selge en Blaser R93 Professional, komplett synt stokk med låskasse og 30-06 pipe. Kjøper har godkjent søknad på rifle, merke Blaser, modell R93, kal. 30-06 så alt bør være i orden.

Selv har jeg kun våpenkort på pipe. 

 

Ser det er et serienummer på låskassa også. Spørsmålet mitt er: skal dette nummeret også påføres søknaden før innsending, eller holder det med nummeret på pipa?

 

På forhånd takk for hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Både pipa og låsekassa er registreringspliktig. Jeg har 2 våpenkort for min Blaser R8 låsekasse og pipe. Når jeg først kjøpte børsa søkte jeg kun om rifle i gitt kaliber men jeg endte opp med 2 våpenkort som jeg i ettertid har forstått er korrekt for systemrifler.

 

Du har ikke våpenkort på låsekassa altså!? Nå vet jeg ikke hva våpenkortet ditt for pipa sier men tror noen har gjort en saksbehandlingsfeil her (egentlig rimelig sikker på dette). Begge # må nok oppgis på en eventuell søknad, men jeg ville kontaktet ditt lokale politidisktrikt  og forhørt meg før jeg solgte rifla.

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

OK, takk for svar.

Da er det ting som tyder på at Onkel her i Tigerstaden gjorde ting litt annerledes da denne ble innkjøpt (2004). 

Rettelse: jeg har våpenkort type RIFLE kal 30-06, men på det står nummeret på pipa påført. Låskasse-nummeret ser jeg ikke noe sted.

Får vel nesten ringe dem i morgen å forhøre meg. Eller kanskje enda bedre er det vel å dra ned på kontoret.

Link to comment
Share on other sites

I 2004 var det en ganske vanlig praksis at en R93 blei registrert som rifle med våpennummeret på pipa. Jeg kjøpte vel min i 2002, den trodde jeg ikke hadde nummer før jeg tok kassa ut av stokken og fant nummeret på undersida.  Den er registrert som rifle i kaliber 8x68S med nummeret på pipa. Dette er egentlig litt knotete når jeg har flere piper jeg bruker. Særlig når jeg jakter i Sverige og kunne tenkt meg å brukt kun 308 pipa. Så jeg burde skaffa meg et kort på kassa og et på pipa, men jeg vet ikke om jeg gidder å ta den ut av stokken for å finne nummeret. Time vill show.

 

Jeg tror det er slik at når din R93 er registrert som rifle med våpennummeret på pipa, så skal kjøper ha søknad som tilsvarer dette. Så får han heller ta kontakt med sitt våpenkontor i ettertid for å få kort på to våpendeler istedenfor, hvis han ønsker det. Slik blir det i allefall praktisert på mitt våpenkontor. Ditt våpenkontor skal jo "avregistrere" våpenet fra deg,  og det er ikke gitt at de forstår at ei låskasser og ei pipe blir et komplett våpen. 

 En tlf til de innvollverte kontora på forhånd er nok lurt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...