Jump to content

Ladedata D46 Lapua kuler i 308 Win


reloader

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har ladetabeller liggende for 11g og 12g (170gr og 185gr) Lapuakuler av typen D46 i 308Win, med Vihtavuori N150 krutt?

 

Jeg har 300 av hver av disse kulene, og ønsker å bruke de opp. Problemet er at de tydeligvis ikke produseres lenger, og det jeg derfor ikke finner tabeller på de.

 

Jeg ser at kuleprofilen ligner veldig på Lockbase (og delvis FMJBT), og tenker å bruke data for denne om jeg ikke finner annet.

 

Skal kun ha en middelsladning i 750-800m/s, og tabellen for Lockbase og N150 sier 40.2-45.5gr for 11g Lockbase, og 39.7-43.8gr for 12g FMJBT.

Edited by reloader
Link to comment
Share on other sites

Dette er fra en gammel VihtaVuori tabell. Jeg har markert Lapua Mega med grønn, det er fra den tiden jeg brukte denne kombinasjonen på elgjakt tidlig 90-tallet. Så tabellen kan være fra slutten av 80-årene. D46 er markert med sorte kryss som du ser. Det skulle ikke være vanskelig å vurdere seg frem til en ladning med N-150.

D46.JPG

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar Vaquero, og for at du tok deg bryet med å finne frem dette. 

 

Det blir et pent supplement til utviklingen av en ladning ja! Jeg antar at de oppgitte ladningene er maksladninger?

Edited by reloader
Ekstra spørsmål
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette er kopier fra en gammel ladebok fra Lapua, usikker. Her er noen data for disse kulene, ellers har jeg ladedata for D46 kulene til et annet kaliber: 7,62x53R.

Bare for å se forskjellen på kruttypene og ladninger for dette kaliberet. (ikke bruk dem i .308W.)

 

7,62x53R:

D46 170grain. N-140: Start 43,2gr. Maks 48,6gr.

D46 170grain. N-150: Start 45,1gr. Maks 49,7gr.

 

D46 185grain. N-140: Start 42,9gr. Maks 46,4gr.

D46 185grain. N-150: Start 44,4gr. Maks 47,8gr.

 

I dette tilfellet ser man at maks ladning for N-140 er under maks for N-150. Tendensen finner du på flere tilfeller i andre kalibere. Jeg vil ikke si hva du bør gjøre, men selv for egen del ville jeg ikke tvilt så mye på hvor jeg ville startet ladningen hvor N-150 er ukjent faktor. Du har allerede data for N-140, skulle gå greit. :winke1:

D46 a.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...