Jump to content

Nybegynner, handleliste til lading av 6,5x55


mgulb

Recommended Posts

Hei!

Spør heller her, enn og kjøpe feil:)

Lurer på om noen her kan se om dette ser riktig ut. Tenkte jeg skulle lade meg treningsammo for første gang.

Lapua 123grain Scenar .264

Vihtavuori N 160

CCI LR tennhetter

Hylser har jeg fra før, både Norma og S&B

Ser dette greit ut?

Kunner jeg vurdert andre kuler? Nosler eller Partizan f.eks? Tenker pris i og med at det er treningsammo, men må være litt nøyaktig og.

 

Edited by mgulb
Link to comment
Share on other sites

Alt annet enn Partizan er presist nok til all praktisk bruk, det er viktigere hvordan du gjør det enn hva du gjør det med. Til treningsammo er du klart på rett spor, mulig å spare noen kroner på 123NCC istf. Scenar om du skyter mye. De gjør det samme, iallefall om ikke holdet er veldig langt. Da vil du merke at Scenaren har noe høyere BC - men innafor 500m betyr det fint lite.

Ville kanskje rådet deg til å kjøpe et mer fleksibelt krutt, selv om det er dyrere. N540, N550, Norma 19 eller Norma URP. N550 tror jeg er det som kan lades mest opp og ned og med forskjellige kuler av disse, men Norma 19 er billigere. Men dette blir flisespikking.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, M67 skrev:

Alt annet enn Partizan er presist nok til all praktisk bruk, .....

Sikkert rett i din børse, og mange andres. Eg derimot, har bedre presisjon med Partizan SP 7mm enn med f.eks Noslers CC. Har mellom 15-18 mm samlinger med Partizan, rundt 25 med Nosler. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri skutt ei Partizan-kule i hele mitt liv. men sikkert ± 50 000 andre. Mange forteller om topp presisjon, men mange forteller også om forferdelig presisjon. Hvor mange tusen kuler har du skutt - har du et inntrykk av lot til lot variasjon?

Partizan kan gå bra, Men Scenar går alltid bra ;) 15-18mm samlinger sier uansett ingenting om presisjonen til kulene, Alle kuler vi nevner (untatt Partizan...men kanskje de også - det er de eneste jeghar grunn til å tvile på) har potensiale til å gå under 5-6mm om rifla er god for det, og skytteren kan holde i skaftet. Jeg skjøt <100mm tiskuddssamlinger med 9 forskjellige 6.5-kuler på 500m for noen år siden bare for å vise at det går fint - det var forresten uten ladningsutvikling, brukte samme ladning i alle, 50gr N15. alle gikk <12mm på 100m også. Men det går ikke nødvendigvis med et ut av hylla jaktgevær. Derimot har topp DFS-skyttere fortalt at de ikke får Partizan til å gå bra nok (og nei, 18mm er ikke bra nok for disse karene - knestående kanskje ), dessuten minst en nokså gjerrig sådan ( ;) ) så da tror jeg på det.

Alle står fritt til å skyte hva de vil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Partizan kan gå bra, Men Scenar går alltid bra

Nettopp. Poenget med de gode produsentene er at de alltid leverer. Har hatt litt varierende erfaring med Partizan, alt fra veldig OK til det heller begredelige. Scenar, SMK etc bør være førstevalget til en vet hva børsa (og en selv) presterer, da er det en usikkerhet mindre.

Link to comment
Share on other sites

@M67:

Eh..... eg påpeikte kun ein veldig bastant utsagn. TS spør om "litt nøyaktig" treningsammo, og får til svar at det ikkje er presist nok til praktisk bruk. 

 

Og eg er temmelig uerfaren, så du slår meg ned i støvlene med din kunnskap og ferdighet. Og det er heilt greit. 

Edited by NickJR
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...