Jump to content

Innskyting


Maverick

Recommended Posts

Hei

 

Var på banen i dag og skjøt inn ny rifla. Tok med pussesakene da jeg hadde planer om å skyte-pusse skyte-pusse osv. Dette ble det ikke noe av da iveren tok fullstendig overhånd så snart jeg var på plass.. Kaldt var det òg..

 

Men, jeg skjøt ca. 100 skudd. Den samlet likt hele veien, uavhengig av temperatur på løp og bare velstand, men da jeg kom hjem og begynte og pusse angret jeg meg fryktelig. Har dere erfaing med dette? Er dette bare en myte eller ligger det noe i det?

 

Forøvrig har jeg et annet spørsmål. Vil man etter å ha pusset med kobberbørsten kunne få forandret treffpunkt? Har hørt at man ikke skal bruke børste på jaktvåpen man har skutt opp med før jakta er over. Dette fører meg til ett nytt spørsmål, når dere bruker kobberbørste til pussing, drar dere den tilbake etter å ha kommet ut i løpet eller skrur dere av og bare pusser 'en vei'?

 

PS: Rifla det er snakk om er en Tikka SS i 223

Link to comment
Share on other sites

Du kommer til å angre deg i evig tid!

Tenk.... Ikke orme den skikkelig, og ikke en gang gå veien innom orn'tlig innbrekking??

 

:mrgreen:

 

 

Vil vel heller mene at det er tusener av jegere som deg som har gjort det på "din" måte.

 

Innbrekking av pipa med hyppig puss mellom seriene på 1-5 skudd skader sjelden. Men i tillegg til det å muligens få en glattere pipe med besparelser av puss i fremtiden, vil man finne ut av om den mantler mye eller er glatt&fin innvendig fra fabrikk.

.. Og man finner ut ved egen erfaring om treffbildet holder seg i prikken før og etter puss.

 

Kanskje har du nøyaktig samme treffpunkt, kanskje ikke.

Børser er som kvinnfolk. Noen er kilne, andre ikke. Det er helt individuelt fra børse til børse. Uansett merke og produsent.

 

Ved bruk av kobberbørste (eller aller helst en nylonbørste) dytter jeg den *nesten* helt ut av pipa før jeg trekker den tilbake. Dvs.Halve børsten er ute av pipa hver gang den dyttes i gjennom. ..Mange ganger.

 

Alle mine børser er til en hver tid frie for mantel. Utenom en av riflene som samler best med et godt mantelbelegg i pipa.

 

.... Og det virker som det er bra "drep" i alle mine jaktvåpen, selv om jeg har gjort på "din" måte på halvparten av dem. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er hva en produsent av løp mener om å brekke inn løp.

 

How should I break-in my new Shilen barrel?

Break-in procedures are as diverse as cleaning techniques. Shilen, Inc. introduced a break-in procedure mostly because customers seemed to think that we should have one. By and large, we don't think breaking-in a new barrel is a big deal. All our stainless steel barrels have been hand lapped as part of their production, as well as any chrome moly barrel we install. Hand lapping a barrel polishes the interior of the barrel and eliminates sharp edges or burrs that could cause jacket deformity. This, in fact, is what you are doing when you break-in a new barrel through firing and cleaning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lært følgende når det gjelder pussing:

 

1. Man pusser alltid fra kammer-enden, for å være sikker på å ikke ødelegge kroninga på løpet.

2. Man skrur av børster/pusseøyer o.l. før man drar pussestangen tilbake, for ikke å dra dritt ned i kammeret og overgangen mellom løp og kasse.

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Var på banen idag før jakta og sjekket. Var 2 klikk til venstre fra i går. Men igår var det en liten vind trekk fra høyre, idag vindstille. Men skjøt ikke hull i hull som igår. Lå på 2 til 3 cm i begynnelsen. Tror det var mer skytteren enn utstyret. Når jeg endelig fikk lagt ann slik at jeg ikke hadde spenning i kroppen gikk det bedre. Det eneste jeg bekymrer meg for er at når jeg har skutt nok til å få fine samlinger har børsa vært varm i forhold til første skuddene. Men ifølge mannen på butikken var det ikke nødvendig med bedding på synt stokkene til tikka. Men hvem vet.. Får prøve med 3 super konsentrerte skudd i morgen tidlig på kaldt våpen og se hvor jeg havner! Skal pusse litt nå, men ikke med børsten! :-)

Link to comment
Share on other sites

2. Man skrur av børster/pusseøyer o.l. før man drar pussestangen tilbake, for ikke å dra dritt ned i kammeret og overgangen mellom løp og kasse.

Rengjør du da børsten godt før du stapper den inn i låskassa og kammeret igjen?

 

Det aller beste er å bruke et pussesluttstykke/borguide. Da slipper man å søle rensevæsker med eller uten mantelsøl og kruttslam ned i magasin og bortgjemta plasser i låskassen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...