Jump to content

Recommended Posts

Hei, lurer på om noen har erfaring med Remington 783 Compact eller Remington 783 Synt, hva eventuelt forskjellen er, om det er et greit førstegangs våpen og kanskje om dere anbefaler 308W eller 30-06 på den? Er førstegangs jeger og har dermed lite erfaring med både kaliber og våpen i seg selv men jeg regner med at dette må være et fint førstegangs våpen. :) 

Link to comment
Share on other sites

Det må sies at jeg har begrenset erfaring med Rem 783. Prøvde noen skudd med en når jeg var standplassleder på skytebanen. Ho som eide den klarte ikke prøva og var usikker på om den gikk riktig/godt. Rifla gikk greit nok den, men for et elendig avtrekk. Skjønner godt at en uerfaren skytter har problemer med prøva med så mye knirk og slep og elendighet som det var i dette avtrekker. De fikk nummeret til en børsemaker som jeg vet er dyktig på avtrekksjustering og etter en avtrekksjobb gikk prøva greit. Så vidt jeg har fått med meg så finnes det ikke ettermarkedsavtrekk til denne. Kan godt være at jeg prøvde et mandagseksemplar, men jeg ville styrt unna billig modellene til Remington 710 og 783. Remington 700 derimot finnes i et utall varianter og er ofte bra saker, det er også mye ettermarkedsdeler deler til disse.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å kjøpe brukt rifle og sikte. Det er mye bra til god pris pga garderoben, men det er også noe overprisa skrot. Men jeg skjønner at det kan være vanskelig å vurdere rifler som ligger på Finn hvis en ikke har så mye erfaring. Her på Kammeret så er det mye kunnskap om rifler og sikter, gjør du et søk på modellnavn her så finner du mye bra lesestoff. Eller du kan antyde et budsjett og få noen tips. Legg inn lenker til Finn anonser du synes virker interessante, så vil du nok få innspill på dette. Kanskje er du til og med så heldig at det bor en Kammerat i nærheten som kan se over våpenet for deg.

Om du velger 308W eller 30.06 spiller ingen rolle, begge er fleksible og fine patroner til bruk på stort og smått. Du kan også se på 6,5x55 og 8x57 dette er også gode allround patroner som det er greit å få tak i jakt og treningsammo til en grei pris. 

Hvis du sier noe om hva du skal jakte så vil det være lettere å gi deg gode råd.

Lykke til med riflehandel.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt ening med 8x68S. Styr unna disse "Ringo" børsen. Kan best sammenlignes med fluefiskesett for nybegynnere. Der er snøret så dårlig at man nå være proff for å i hele tatt kunne kaste. 

Den siste tiden har div. forhandlere solgt Sauer 100 med en Leupold VX1 kikkert til rundt 12 lapper. Ja det er dobbelt så dyr som div 783 pakker,men du verden det er mye bedre.

Her kan man oppgradere med bedre kikkert og lyddemper om man får lyst/har råd. Rifla er veldig god til å koste 9200 som jeg ser enkelte forhandlere selger den for.

Skal det være så billig som mulig og av anstendig kvalitet må man kjøpe brukt. Ser det ligger enkelte Winchester M70 ute på finn.no til rundt 4000 kr. Dette kan være veldig gode kjøp om våpenet ikke er vanskjøttet. Ligger vell også en her på kammeret. Ei slik rifle kombinert med en brukt leupold/meopta til rundt 3000 er ei veldig grei bruksrifle og et lysår over 783. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei folkens. Litt gamnel tråd, men henger meg på. Har selv en 783 i CAL 223. Etter at avtrekk ble justert fungerer den bra. Byttet også kikkert ( var ikke fornøyd med den som fulgte med i pakken) bruker den mye på ender og gås, rifla går bra. Jeg mener den er verd pengene. Har også en sauer i 308, det er selvfølgelig en bedre rifle, men det er jo litt prisforskjell også da. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...