Jump to content

Settedybde Oryx, 6.5x55


eml

Recommended Posts

Etter nitidig lesing har jeg klart å stable på beina mine 5 første selvlada patroner.

 

Oryx 156gr

48gr MRP-2

Lapua hylser (nye og upressede 55mm)

Federal hetter

 

Børse: Tikka t3

 

Har satt kulene 9mm i hylsa noe som gir total lengde 79mm på hele patronen, kan jeg trygt sette den 1mm dypere?

 

Vil maks settedybde minske hvis jeg øker ladningen?

 

Makslengde Oryx i tikka t3'en min, etter mine mål med pussestokk og tusj, er ca 80mm, noen som har nøyaktige mål, eller er det mye variasjon ?

 

Håper og tror det er noen som har erfaringer med denne ladningen ettersom den er hentet ifra normas hjemmesider, våpenet er ikke av de minst brukte heller.

Mulig jeg er en smule paranoid, men vil nødig at børsa tar kvelden ved første hjemmerulla smell.

Link to comment
Share on other sites

I min sönns T3-hunter er null friflukt= 79,4 mm. Testet både med pussestokk og delvis presset hylse med kule.

Fikk 15 mm treskuddssamlinger på 100m v/ 76mm settedybde og passende dose N-160. Finns sikkert bedre krutt enn N-160 til 6,5x55 med den kulevekta, men har bare MRP å sammenligne med, som ga 35 mm samling med samme settedybde. Duger bra det også..

Link to comment
Share on other sites

Mener og du bør sette kulene lengre ned, jeg bruker ikke over 77mm lengde på hele skuddet.

Lader nå i min t3 til 76mm med 47 grain norma 15, dette er ca på det samme som norma mrp.

Med mrp2 har jeg aldrig prøvd, men ladninga høres grei ut.

Link to comment
Share on other sites

Tenker jeg lader en del forskjellig og får testet det. Ser for meg en 5-6 av hver og 48, 49 og 50gr ladninger med 74 og 76mm total lengde.

Har ikke tilgang på kronograf, men gir vel et inntrykk av presisjon.

Takker for svar =)

Link to comment
Share on other sites

Tenker jeg lader en del forskjellig og får testet det. Ser for meg en 5-6 av hver og 48, 49 og 50gr ladninger med 74 og 76mm total lengde.

Har ikke tilgang på kronograf, men gir vel et inntrykk av presisjon.

Takker for svar =)

Følg med hettene når du har skutt, er de flate og "stempla" hadde jeg ikke prøvd med større ladning.

T3'n har du ikke lyst å få hettepungtering på, med ei boltmuffe i øyet blir det en smule dårlig sikt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...