Jump to content

Kuletesting i -20 grader


Oller

Recommended Posts

Noen som har QL som kan se på spørsmålet mitt. Laddet meg en stige som ble skutt i -20 grader. I kulde blir kruttet noe tregere så spørsmålet mitt er hvordan vil dette se ut i + 20 grader? Da spesielt mtp trykk. Hastighet vil evt bli testet når været er varmere.

 

Data:

kaliber: .223 Tikka T3 lite

Kule: 53 grs V max

Krutt: N530

Hylse: S&B

Hette: Federal

Col: 58mm

 

Stigen ble avsluttet på 25,5 grs med en hastighet på 1015 m/s. Igjennom stigen registrerte jeg ikke noen trykktegn. Hylse merket er jo ikke av den beste sorten og er skutt 4 ganger tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Er ikkje så sikker på det. Både langholdsskyttarar og dfs-arar operer ofte med ulik innskyting vinter og sommar. Har sjølv opplevd treffpunktavvik ved vinterjakt i 25 minus, sjølv med lommevarm ammo. At eigensvinging i pipe skal vere heilt lik om du tar rifla di rett ut av fryseboksen ville vel vere meir rart enn naturleg?

Link to comment
Share on other sites

Da er du over på et annet tema, temperatursvigninger gir helt klart utslag på treffpunktet og her vil både varm/kald ammo og varmt/kaldt våpen spille på lag og gi ulikt treffpunkt fra eks. +20 til -20.

Når det gjelder overtrykk er det temperatuen på kruttet som er det avgjørende når situasjonen er som jeg beskrev over. Har selv opplevd dette med en 22 Hornet og for mange år siden jaktet jeg med en Fiocchi haggelpatron som ikke fungerte på vinterjakt. Jeg og mange andre klaget til våpenhandleren angående dette, etter noen måneder fikk vi tilsvar på klagen og infoen som ble gitt var at det var kommet mange klager både fra Norge og Sverige på denne ammoen. Kruttet som var brukt i denne patronen var ikke egnet til bruk under kalde forhold, men fungerte fint under varme forhold. Vi opplevde mange skadeskytinger og uforklarlige "bommer" som det senere ble forklart var årsak i svært lav hastighet på ammoen.

Det er videre også en grunn til at afrikajegere ikke bør lade ammoen sin til opp mot maks under kalde forhold i Norge for så å dra samme ammo med seg på kommende afrikasafari.

Link to comment
Share on other sites

Ulik treffpunkt med mere regner jeg bare med, men lurer mest på hvordan jeg ligger ann på trykk siden, derav QL hjelpen. Forøvrig var våpen og ammunisjon ca -20 grader under testingen. Skutt noen serier før, men lar børsa hvile litt.

Hvor hardt kan en feks ladde før det går galt med infoen på første post (mest for at jeg lurer da jeg ikke skal lade hardere)

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg desverre ikke svare på, har aldri ladet med n530 krutt, i tillegg så vil trykk og trykktegn være forskjellig fra våpen til våpen.

Hastigheten du oppgir må vel være helt på grensen og opp mot en maxladning. Du er ikke langt under hastigheten til en 22-250 rem med like tung kule. Jeg ville absolutt stoppet der og jeg ville målt trykkringen på hylsene før videre bruk. Håper noen med erfaring på bruk av samme krutt og kule kan hjelpe deg videre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor pålitelig QL er på temperatur, men jeg gjorde et forsøk. Ladningen din gav 3660 bar/976m/s ved -20°C, ved +20°C ble det 4190bar/1017m/s. Siden du fikk såpass høy hastighet ville jeg regnet ladningen som max ved den temperaturen. For å få samme trykk ved +20 som ved -20 måtte jeg redusere ladningen i QL med 1grs.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...