Jump to content

Hvilket objektiv skal jeg velge?


MortenGB

Recommended Posts

Er på utkikk etter et nytt objektiv til mitt Canon EOS 400.

 

Jeg er ganske blank, derfor er jeg på jakt etter noen anbefalinger.

 

- på utkikk etter et bra allround objektiv med mye zooom

- prisen: max 5000,-

 

Objektiv tenkt brukt i forbindelse med å få nærbilder av fugler å dyr.

 

 

Takker for hjelp! :)

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg si du stiller store krav.

Et allround objektiv bør jo også ha brukbar vidvinkel og hvis det skal fungere til nærbilder av fugler og dyr bør du ha min. 300 mm tele. Dette er ikke lett å få til i et å samme objektiv uten at det inngås endel kompromisser.

Jeg har Canon's 70-300 mm med stabilisator og denne har OK kvalitet. Prisen er ca. 4300,-

Jeg regner med at du har et medfølgende kit-objektiv til kameraet ditt, f.eks. 18-55. Da vil denne kombinasjonen fungere bra.

Hvis du ønsker å bare bruke et objektiv til alt, så har Canon en 18-200 mm. som er innenfor prisrammen.

 

Andre alternativer kan være Tamron 28-300 mm. (lite vidvinkel og dårlig lysstyrke) eller Tamron 18-270 mm (også dårlig lysstyrke).

 

Som du ser så er det ikke lett å få i både pose og sekk, men en av fordelene med speilrefleks er jo at du kan ha flere objektiver tilpasset det du vil fotografere og få langt bedre bildekvalitet enn med et kompaktkamera med megazoom.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kit-linsa kan du kaste ut av vinduet! =)

 

her er en oversikt over mange gode objektiver...

 

http://produkt.akam.no/vis_kategori.php?cat_id=24&manufacturer_id%5B%5D=32&tc%5B182%5D=checkbox&tv%5B182%5D%5B%5D=&tc%5B4081%5D=select&tv%5B4081%5D%5B%5D=&tc%5B678%5D=select&tv%5B678%5D%5B%5D=2314&tc%5B71%5D=gt&tv%5B71%5D=&sortering=min_price&ppp=25&searchFilter=Begrens+s%F8ket+her&sortering=hits+DESC

 

du har en 70 - 300 mm med f/4 fast (greit til 4500)

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS (anbefales... har "samme linsa" bare til nikon... beste al-around linsa ? 4700,-)

 

 

Det lureste du kan gjøre er å kjøpe brukt...

 

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi

 

veldig god bruktbutikk med mange, serriøse brukere

 

et VELDI(!) godt tilbud som ble lagt inn i dag (21.11) er denne:

 

sigma EX 50-500mm og sigma EX 14mm f/2,8 selges (7900,-)

(http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=54&kjoepsalgid=2&id=99937&merkeid=3

 

 

lykke til med optikkvalg!

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg noe du kan utvikkles med..

Jeg hade uten tvil satset på ett objektiv i størrelsen 75-300 med meget god nærgrense på ca en meter.. dette ville gi ei forstørrelse på ca 1/3 ved 300mm brennvidde.

Kjempeoptikk hvis du ønsker å fotografere planter nært og dyr fjærnt.. Ikke de beste optiske valget men det gir utrulig mange muligheter for å prøve seg på å fotografere mange forskjellige motiver. Hvorfor ikke "huggormen" i gresset,, da er det meget fint med en lengre brennvidde som hiver forgrunn og bakgrunn i "bokeh" (fin uskarphet..)..

 

Hvis du er helt i starten av fotointressen din så synes jeg ikkje att du skall "overkjøpe" deg med dyr optikk med det første.

 

Jeg har brukt, holdt på å si det aller meste av optikk och kan fortsatt den dag idag savne en så "versitibel" zoom med fin nærgrense.

 

5000 trenger du slettes ikkje for å prøve gamet :)

 

Skikkelige nærbilder,, hmm spørs hvor nært du er men ett skikkelig nært bilde/portrett på en kjøttmeis eller dompapp på la oss si 15meter,, ja da må du ha krutt i linsa di.. For å si det slik, mange som fotograferer "pingis" (bordtennis) spillera bruker jo 300mm og det er da ikke mange meter unna ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...